HISTORIE AUTOBUSOVÉHO PROVOZU NA NAŠEM ÚZEMÍ - NAŠI VÝROBCI, ZNAČKY A TYPY AUTOBUSŮ
Hledat

Menu

TOPlist
Reklama zdarma, zvýšení návštěvnosti
Reklama zdarma, zvýšení návštěvnosti
Reklama zdarma, zvýšení návštěvnosti
 
Navigace: MODELY HISTORICKÝCH AUTOBUSŮ 1:43 A 1:72 > AUTOBUSOVÉ VLEKY A NÁVĚSY

AUTOBUSOVÉ VLEKY A NÁVĚSY

AUTOBUSOVÉ VLEKY

V zájmu zvýšení přepravních kapacit se od 20. let používaly dvounápravové vlečné vozy (přívěsy), tzv. vlečky.

Autobusové přívěsy mezi prvními vyráběla firma MOTOR COMPANY, továrna automobilových součástek a závod pro opravu automobilů, spol. s.r.o., Praha. Pro Elektrické podniky hlavního města Prahy dodala v roce 1927 deset těchto přívěsů. Připojovaly se za autobusy Praga a Škoda.

 

Automobilka PRAGA vyráběla dvounápravové osobní přívěsy tipu QA.

 

Největším domácím výrobcem autobusových přívěsů byla od 40. let vysokomýtská karosárna SODOMKA. 


Prvním Sodomkovým autobusovým přívěsem byl typ RPA - přívěs Říšské pošty, vyráběný v letech 1942 - 1943. Měl příčně uložená sedadla pro 29 - 36 osob, 8 - 11 míst k stání.


Další byl typ PRK6 - 1943 - 1944. Dvoumontáž vzadu, podélné lavice pro 22 - 25 osob, 18 - 20 stojících.


Pro Německé říšské dráhy byl v roce 1943 vyráběn typ DR 6. Dvoumontáž vzadu, podélné lavice pro 15 osob, 20 stojících.


V letech 1947 - 1948 bylo pro ČSD vyrobeno asi 90 přívěsů typu DM 4 s 21 místy k sezení.


Po znárodnění, už pod označením KAROSA se v letech 1949 - 1952 vyráběl vlek D 4. Podélné lavice pro 23 osob, 17 stojících. 


Vlek Karosa B 40 byl určený za autobus Škoda 706 RO. Vyráběn byl v letech 1953 - 1959. Podélné lavice pro 23 sedících cestujících, 17 osob k stání. V přívěsech, montovaných potom v národním podniku Středočeské strojírny, továrna na letadla, Praha-Vysočany (původně AERO) do roku 1962, byla příčně uložená sedadla pro 26 osob, celková kapacita byla 39 cestujících. 


Ovšem zdaleka nejpočetnějším autobusovým vlekem používaným u nás byl vlek PO-1E, stavěný z částí karoserie autobusu ŠKODA 706 RTO. Vyráběl se v Polsku, v podniku Jelczanskie Zaklady Samochodowe (JELCZ) a naše podniky ČSAD jej používaly až do poloviny osmdesátých let.

055_Sodomka_PRK6_1944.jpg
Autobusový_vlek_Karosa_D4.JPG
800px-Bus_B40_Brno(2).jpg
vlek_m_stsk_ho_autobusu_rto_____www.wilkipedia_316.jpg

AUTOBUSOVÉ NÁVĚSY

Autobusové návěsy se u nás neujaly.
Původní záměr sledoval hospodárné využití soupravy, přičemž tahač by po přepravě osob mohl dále sloužit k tahání nákladních návěsů

Začnu tou nejznámější soupravou.
Karosa NO 80 je model autobusového návěsu, který v jediném kusu vyrobila na začátku 60. let 20. století Karosa Vysoké Mýto. Návěs NO 80 je založený na konstrukci autobusu Škoda 706 RTO. Jedná se o jednonápravové vozidlo, které bylo zapřaženo za klasickým nákladním tahačem ŠKODA 706 RTTN. NO 80 má celokovovou polosamonosnou karoserii, která byla zvnějšku oplechována, v interiéru obložena umakartem. Čalouněné sedačky s potahy z umělé kůže byly rozmístěny příčně 2+2 se střední uličkou. Vstup do vozu zajišťovaly jedny mechanické, tzv. bouchací dveře, které byly umístěny v pravé bočnici v přední části návěsu. Vůz byl vybaven naftovým topením.

Prototyp návěsu NO 80 byl ve zkušebním provozu v několika podnicích ČSAD (např. Tábor, Bratislava, Gottwaldov, Brno aj.). Poté byl v roce 1962 natrvalo předán ČSAD Bratislava, které jej uplatnilo v okolí Šaľy, kde jezdil 17 let. Jeho tahač 706 RTTN byl po návozu zaměstnanců do podniků využíván i v nákladní dopravě (jak bylo původně plánováno). Na začátku 21. století byl vrak návěsu objeven na Slovensku. Postupně proběhla jeho náročná renovace. Veřejnosti byl poprvé představen (spolu s také renovovaným tahačem Škoda 706 RTTN) v létě 2007 v Praze. O necelý rok později byl poprvé vypraven na vyhlídkovou jízdu s cestujícími (stalo se tak 26. dubna 2008 v Brně).

V roce 1951 byl v opravárenském závodě ČSAD Praha-Vršovice zhotoven autobusový návěs z částí autobusové karoserie ŠKODA 706 RO pro 33 sedících a 10 stojících osob.

V roce 1923 se zvláště na výletních trasách v okolí Prahy objevil nákladní tahač LAURIN & KLEMENT 545 se zkráceným rozvorem a s autobusovým návěsem Martin. Autobusový návěs pro 20 sedících a 25 stojících cestujících se vyráběl v americké licenci firmy Martin Rocking Fifth Wheel Company.

3427_bratislava1.jpg
3427_bratislava2.jpg
3427_cnaves111.jpg
3427_renovace.jpg
1280px-Praha,_Holešovice,_Výstaviště,_Návěs_NO_80_II.JPG
1024px-Praha,_Holešovice,_Výstaviště,_Návěs_NO_80,_interiér.JPG
K1024_001.JPG
K1024_002.JPG
 
© iva-rajm.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky