HISTORIE AUTOBUSOVÉHO PROVOZU NA NAŠEM ÚZEMÍ - NAŠI VÝROBCI, ZNAČKY A TYPY AUTOBUSŮ
Hledat

Menu

TOPlist
Reklama zdarma, zvýšení návštěvnosti
Reklama zdarma, zvýšení návštěvnosti
Reklama zdarma, zvýšení návštěvnosti
 

PRAGA

Roku 1907 byla založena Pražská továrna na automobily jako společný projekt První česko-moravské továrny na stroje v Praze (od roku 1927 sloučené jako mateřská společnost Pragovky v koncernu Českomoravská Kolben Daněk) a Ringhofferových závodů.

Vyrobila několik vozů v licenci italské firmy Isotta Fraschini, o rok později v licenci francouzských značek Charon a Renault.

Koncem roku 1909 vznikla značka Praga (z latinského výrazu města Prahy).

Poptávka po automobilech však byla velmi malá, vozy drahé, výroba neefektivní, továrna vyráběla 9 modelů, za dva roky existence se však prodalo pouhých 15 kusů automobilů. 

Až rok 1911 znamenal úspěch, který je spojen s příchodem českého konstruktéra Františka Kece na pozici vrchního konstruktéra. Navrhl vojenský nákladní vůz typu Praga V 1911, který proslul pod názvem „autovlak, svou kvalitou a spolehlivostí se osvědčil a Pragovka s ním získala velikou veřejnou zakázku. Již před první světovou válkou byla zahájena výroba osobních automobilů vlastní konstrukce, jejichž autorem byl František Kec. Vozy byly spolehlivé, kvalitní a konkurovaly zahraničním značkám. Jednalo se o modely Praga Mignon 1911 (vůz střední velikosti), Praga Grand 1912 (velký vůz) a Praga Alfa 1913 (malý lidový vůz). Roku 1919 stanul František Kec v čele automobilky Praga jako generální ředitel. Ještě jako vrchní konstruktér Kec také zkonstruoval velice úspěšný vůz Praga Piccolo vyráběný od roku 1924 (menší rodinný vůz). 

František Kec Pragovku opustil po neshodách ohledně strategie automobilky v roce 1933.

Brzy po vzpamatování z hospodářské krize výroba pokračovala modely Praga Super Piccolo 1934, Praga Baby 1934 a Praga Golden 1934, Praga Lady 1935.

Autobusy se ve firmě Praga začaly vyrábět od roku 1912 (typ L), jejich výroba byla ukončena v roce 1955 (typ RND). Celkový přesný počet vyrobených autobusů mi není znám, pohybuje se někde kolem 6500 vozů.

Praga NDOAutobus Praga

AUTOBUSY PRAGA

V závorce jsou uvedeny roky v kterých byl daný typ vyráběn.

AN - (1924 - 1926)

AO - (1926 - 1927)

AN28HP - (1928 - 1930)

AN30HP - (1929 - 1939)

AN-6 40HP - (1931 - 1939)

L - (1912 - 1931)

LN - (1932 - 1940)

MN - (1926 - 1928)

MO - (1926 - 1928)

N - (1915 - 1925)

NO - (1925 - 1937)

NOD - (1930 - 1937)

NDO - (1939 - 1950)

R - (1913 - 1926)

RN - (1933 - 1953)

RND - (1936 - 1955)

SND - (1936 - 1942)

SNDg - (1936 - 1942)

TN - (1930 - 1938)

TO - (1933 - 1938)

TOV - (1937 - 1938)

VT6 - (1931)

A150 - (1946 - 1951) 

Praga_RND_bus_cerveny.JPG
5-1-1_Praga_R.jpg
057_Praga_NDO_1948.jpg
Vyhlidkovy-autobus-TO-1935.jpg
prvy-autobus-praga-no-1927-v0.0.jpg
6-1-1_Praga_A_150.jpg
027_Praga_VT6_1932.jpg
037_Praga_TO_1934.jpg
042_Praga_TO-II_1937.jpg
047a_Praga_NO_1927.jpg
109_03.jpg
1944-autobus-na-plyn-02.jpg
2470.jpg
16008.jpg
1839934-03a_021_praga_no_1927_s_vlekem.jpg
bus_praga_no_1926.jpg
bus_praga_no_1927.jpg
image008.jpg
image009.jpg
image010.jpg
image012.jpg
JSK5ba921_10_PragaTOdevoplyn.jpg
Praga NDO I upraven 700.jpg
PRAGA_05_autobus_Praga_N_vyvoz_1921.jpg
 
© iva-rajm.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky