HISTORIE AUTOBUSOVÉHO PROVOZU NA NAŠEM ÚZEMÍ - NAŠI VÝROBCI, ZNAČKY A TYPY AUTOBUSŮ
Hledat

Menu

TOPlist
Reklama zdarma, zvýšení návštěvnosti
Reklama zdarma, zvýšení návštěvnosti
Reklama zdarma, zvýšení návštěvnosti
 
Navigace: MODELY HISTORICKÝCH AUTOBUSŮ 1:43 > PROTOTYPY AUTOBUSŮ AVIA, LIAZ, ŠKODA A KAROSA

PROTOTYPY AUTOBUSŮ AVIA, LIAZ, ŠKODA A KAROSA

Na úvod začnu tím nejdůležitějším prototypem autobusu, který u nás po válce vznikl. Jeho obzvláštní důležitost spočívá v tom, že zachránil výrobu autobusů v Československu od druhé poloviny padesátých let. Bez tohoto prototypu by se nikdy nevyrobili naše slavné autobusy RTO, ani Karosy řad Š 11, 700 a 900. Byly by tu jen sovětské autobusy a maďarské Ikarusy. 

PROTOTYP AUTOBUSU ŠKODA 706 RO-ROH (1955)

Konstruktér Karosy Ladislav Klimeš vzpomíná :
Výroba autobusů Škoda 706 RO (vyrobeno 2916 autobusů a 5 vozidel se speciální výbavou) probíhala v Karose od roku 1947, ukončena byla v roce 1957. V polovině padesátých let minulého století bylo Radou vzájemné hospodářské pomoci (RVHP) téměř  definitivně rozhodnuto, že výroba autobusů bude v Československu zcela ukončena a výhradními výrobci pro RVHP budou pouze SSSR a Maďarsko.
V roce 1955 vznikl v Karose Vysoké Mýto dobrovolnou iniciativou dělníků, jen za symbolickou odměnu za práci konstruktérů a pracovníků vývojové dílny, z peněz ROH (Revoluční odborové hnutí), vzorkový autobus na podvozku ŠKODA 706 RO. Tento velice povedený, na svou dobu v mnoha věcech nadčasový (v SSSR a Maďarsku se v té době vyráběly nehezké a nekomfortní plechovky) demonstrativní vzorek autobusu s označením ŠKODA 706 RO-ROH z roku 1955 pomohl československým zástupcům v RVHP zvrátit, přinejmenším výrazně oslabit tlak na ukončení výroby autobusů v Československu. Hlavním iniciátorem této akce byl konstruktér Josef Beran.
176_1955koda706rosluxusnkarosriprozvrohkarosa.jpg

PROTOTYP AUTOBUSU ŠKODA 706 RO LUX PULLMANN (1947)

Jeden z nejzajmavjejších a nejhezčích poválečných prototypů vznikl v karosárně SODOMKA Vysoké Mýto. Byla to verze luxusního, jednodveřového autokaru, který byl vyroben v jediném prototypu v roce 1947. Interně byl tento vůz označován jako Pullman . Cestující mohli využívat pohodlné kožené sedačky s opěrkami hlavy, které byly polohovatelné. V zadní části vozu se nacházelo WC. Pro zavazadla byl určen prostor pod interiérem, do kterého byl přístup z boků vozu, jako u dnešních autobusů.

645_ro_1948.jpg

PROTOTYPY AUTOBUSŮ Z AVIA LETŇANY (1947 - 1951)

Jako první v Avii vyrobili a na autosalonu v Praze představili
Luxusní autokar RO (1947)
pro 32 osob sedících na samostatných sedadlech s vysokými opěradly, s koženým čalouněním, s posuvnou částí střechy, s vypouklými skly oken na přechodu do střechy, se záclonkami na všech oknech, malým bufetem a pod.
V letech 1948 - 1951 vyrobila AVIA několik prototypů se samonosnou karoserií vlastní konstrukce.
Škoda 706 ROS (1948)
S motorem Š 706 RO umístěným podélně vzadu spolu s chladičem. Jednodveřová karoserie pro 45 sedících a 35 stojících osob.
Škoda 706 RLS (1949)
S motorem Š 706 RO umístěným naležato vzadu pod podlahou. Karoserie podobná předešlému modelu ROS měla však pozměněné čelo, dvoje dveře a kapacitu 49 sedících a 40 - 50 stojících osob. Na počest 2. Všeodborového sjezdu ROH (revoluční odborové hnutí) byl model přejmenován na Škoda 706 ROH.
Přes deset roků byl v provozu na lince ČSAD Praha - Mladá Boleslav.
Škoda 706 ROL (1950)
Městský autobus s ležatým motorem Š 706 RO uloženým spolu s chladičem vpravo mezi nápravami. Dvoje široké dveře před přední a zadní nápravou 25 sedících a 65 stojících cestujících.
Škoda 706 RLS-h (1951)
Městský autobus, konstrukčně vycházel z modelu Škoda 706 RLS, lišil se hlavně hydraulickou automatickou převodovkou. Kapacita 33 sedících, 37 stojících osob.
Oba městské autobusy přibližně dva roky používal Dopravní podnik hlavního města Prahy.
aa01.jpg
aa04.jpg
aa05.jpg
059_Skoda_706ROL_1952.jpg

PROTOTYPY AUTOBUSŮ KAROSA SB (1956 - 1959)

Prototypy SB (střední bus), s dvounápravovou samonosnou karosérií a se vznětovým šestiválcovým vzduchem chlazeným motorem TATRA 926V a šestistupňovou převodovkou T501.
Prvním prototypem (1956) byl turistický autobus s 33 místy k sezení. 
Typ SB v městské verzi (1958) uvezl 20 sedících a 40 stojících osob rychlostí 65 km/hod.
linkovém provedení (1957) pro 49 sedících nebo 36 sedících a 18 stojících osob dosáhl rychlost 75 km/hod.
A konečně jako luxusní autokar (1959) s 33 sedadly, se vzduchovým odpružením a maximální rychlostí 95 km/hod.
Všechna provedení měla spotřebu 25 L/100 km a hmotnost v rozmezí 6650 - 6800 kg.
5842_a706RTOSB (1).jpg
image016.jpg
80_karosa-sb.jpg

PROTOTYP AUTOBUSU LIAZ - ŠKODA 706 RTO (1956)

Na brněnském strojírenském veletrhu na podzim 1956 byly představeny prototypy autobusů ŠKODA 706 RTO z továren KAROSA Vysoké mýto a LIAZ Rýnovice, na posouzení a výběr pro sériovou výrobu tohoto typu autobusu.
Nakonec byla pro sériovou výrobu vybrána "vzhledově hezčí" karoserie z vysokomýtské Karosy.
LIAZ použil pro svůj prototyp přední část kabiny z prototypu nákladního vozu ŠKODA 706 RT a upravenou karoserii z KAROSY, s pozměněnými blatníky a okny. Hmotnost vozu byla 7750 kg.(vůz z Karosy vážil 8600 kg.)
V autobusu bylo 49 sedadel a 9 nouzových sklopných sedaček v uličce.
LIAZ-Škoda 706 RTO.JPG
1454616_660236230789212_3140848740518715158_n.jpg

PROTOTYP AUTOBUSU SVA SAP 11/RTO (1968)

V n.p. SVA - Státní výrobna autodílů Holýšov vyrobili v roce 1968 také prototyp autobusu s označením SVA SAP 11/RTO, kde zkratka SAP znamenala samonosný autobusový podvozek. V karoserii s variabilním umístěním 46 až 58 sedadel byl vepředu uložený ležatý motor LIAZ ML 634.
Dalším prototypem byl linkový autobus Š 706 MTO z roku 1971, se stojatým motorem LIAZ M 634.
rto-sap_optim.jpg

PROTOTYP AUTOBUSU ŠKODA 706 RTO - K (1960)

Ve stádiu prototypu zůstal linkový kloubový autobus ŠKODA 706 RTO - K z roku 1960 s kapacitou 64 sedících a 41 stojících osob. Konstrukčně byl odvozen od linkového ŠKODA 706 RTO, ze kterého převzal i motor o výkonu 117,8 kW/160 k, což se však bohužel ukázalo jako špatné řešení. Autobus vážil 12165 kg. a dosahoval rychlosti 75 km/hod. při spotřebě okolo 33 lit. /100 km. Na pravé straně karoserie byly dvoje dveře široké 137 cm. Autobus se neobjevil v pravý čas, tehdy se totiž běžně používaly autobusové přívěsy KAROSA D4 a B40, které podniky ČSAD preferovaly.
ka-Obr02.jpg
33-2-4_Skoda_706_RTO-K.jpg
 

PROTOTYP AUTOBUSOVÉHO NÁVĚSU NO 80 (1960)

Návěs NO 80 je založený na konstrukci autobusu Škoda 706 RTO. NO 80 má celokovovou polosamonosnou karoserii, která byla zvnějšku oplechována, v interiéru obložena umakartem. Čalouněné sedačky s potahy z umělé kůže byly rozmístěny příčně 2+2 se střední uličkou. Vstup do vozu zajišťovaly jedny mechanické, tzv. bouchací dveře, které byly umístěny v pravé bočnici v přední části návěsu. Vůz byl vybaven naftovým topením.Jako tahač mohl být použit nákladní automobil Škoda 706 RTTN či Tatra 137.
Prototyp návěsu NO 80 byl ve zkušebním provozu v několika podnicích ČSAD (např. Tábor, Bratislava, Gottwaldov, Brno aj.). Poté byl v roce 1962 natrvalo předán ČSAD Bratislava, které jej uplatnilo v okolí Šaľy, kde jezdil 17 let. Jeho tahač 706 RTTN byl po návozu zaměstnanců do podniků využíván i v nákladní dopravě (jak bylo původně plánováno). Hmotnost prázdného vozu byla 5500 kg, celková kapacita 80 míst, z toho k sezení 51 a 29 k stání.
Bus_NO80_Brno(2).jpg
Praha,_Holešovice,_Výstaviště,_Návěs_NO_80_II.JPG

PROTOTYP AUTOBUSU KAROSA 2050 SUPERLUX (1968)

Autobus měl úplně pozměněnou karoserii s kapacitou čtyřiceti míst k sezení. Přední reflektory byly zakryty odklápěcí maskou s pomocnými světlomety natáčejícími se do zatáčky. Motor ML 635 byl uložený vzadu pod podlahou, doplněný mechanickou převodovkou PRAGA 5P 80S 5+Z. Vůz měl váhu 8800kg. a dosahoval rychlosti 100 km/hod. Na výstavě autobusů ve francouzské Nice v květnu 1969 získal 3. místo a zlatou medaili Svazu italských konstruktérů.
image023.jpg

PROTOTYP AUTOBUSU LIAZ 18.25 OB (1997)

Autobus byl určený pro Vietnam, kde se měl kompletovat. Měl kapacitu 15, 20 nebo 36 míst na sezení. Karoserie byla odvozena od autobusu KAROSA řady 730 a vyrobena v podniku THT Polička. Autobus poháněl motor LIAZ M1.2 C M638C s převodovkou PRAGA 5PS 115 5+Z a dosahoval rychlosti 92 km/hod.
62259.jpg
51571.jpg

PROTOTYP AUTOBUSU ŠKODA 706 RTO "BRUSEL"

Inovátorský designér Ing. Otakar Diblík navrhl pro Expo 58 v belgickém Bruselu  luxusní verzi autobusu Škoda 706 RTO de Lux, lidově řečený „Bruselák“. 
Autobus 706 RTO de Lux měl maximálně prosklenou karoserii s determálními skly - vyjímečná byla plocha skel na střeše. Otakar Diblík navrhl celý interiér včetně zcela nových sklápěcích sedadel se zabudovanými reproduktory a dezénu jejich potahových látek. Autobus byl vybaven rozhlasovým přijímačem, televizí a magnetofonem, v zadní části kuchyňkou se zabudovanou ledničkou, dřezem a vařičem. Vedle kuchyňky byla malá šatna. Na tu dobu opravdu "superluxusní" autobus pro 24 sedících cestujících měl být nasazen po Expu na dálkovou linku z Prahy do Moskvy - k tomu nikdy nedošlo.

1.jpg
7.jpg
12.jpg
14.jpg
16.jpg
10.jpg

PROTOTYP AUTOBUSU ŠKODA 706 RTO "FLORENC"

Mediálně nejznámějším prototypem Škoda 706 RTO LUX se stal prototyp autobusu z roku 1956, který „hrál hlavní roli“ ve filmu z roku 1957 „Florenc 13:30“ – komedii popisující příběhy pasažérů cestujících autobusem mezi Prahou a Karlovými Vary. Oproti pozdějším sériovým LUXům se vyznačoval prosklenou střechou i v přední části nad řidičem.

 
© iva-rajm.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky