Model : KTB-4 1964 (SSSR)
Měřítko : 1:43
Materiál : PLAST / KOV
Výrobce : MODIMIO
KTB-4 - Také "Kyjev-4" - sovětský trolejbus vyrobený na území ukrajinské SSR Kyjevským elektrickým dopravním závodem ve městě Kyjev v letech 1963-1969, nahrazující model " Kyjev-2 " (přesněji "Kyjev-4" je vlastně modernizovaný trolejbus "Kyjev-2").
Během výroby bylo vyrobeno asi 200 exemplářů, které fungovaly na území Ukrajiny, a co je zajímavé, mimo ni pouze v jediném městě - v Orelu. Přitom jediný dochovaný trolejbus se nachází v Moskvě . Na montážní lince byly trolejbusy Kiev-4 nahrazeny novým, úspěšnějším třídveřovým modelem Kiev-6.
V 50. letech 20. století montoval Kyjevský elektrický dopravní závod trolejbusy TBES a MTBES podle výkresů závodu na opravu automobilů Sokolniki. Bylo smontováno několik desítek kusů a od roku 1959 se závod rozhodl ukončit výrobu těchto trolejbusů a místo toho zahájit výrobu vlastních vozů. První trolejbus, vyvinutý v Kyjevském elektrickém dopravním závodě, byl pojmenován „Kyjev-1“ (na počest města, ve kterém byl trolejbus vyroben), měl obrovský přední převis a v důsledku toho extrémně velké zatížení přední nápravy, což je důvod, proč závod odmítl vyrábět tento model.
Druhý trolejbus " Kyjev-2 " neboli KTB-2 byl uveden do výroby v roce 1960. Byl prakticky stejný jako TBES (stejné rozměry), ale měl čelní sklo ze 4 dílů (jako u SVARZ MTBES, jen menší velikosti) a některé další konstrukční rozdíly. Kyjev-2 se ukázal být příliš těžkým vozem na řízení - v té době neexistoval posilovač řízení, dále měl řadu významných nedostatků a co je nejdůležitější, průměrnou kvalitu vozu, což je důvod, proč trolejbusy Kyjev-2 nesloužily dlouho a byly vyřazeny z provozu koncem 60. a začátkem 70. let .
Na montážní lince byl model Kyjev-2 nahrazen modelem Kyjev-4. V roce 1963 závod vyvinul nový model trolejbusu a do konce roku vyrobil první prototyp modelu Kyjev-4. V roce 1964 byl trolejbus uveden do sériové výroby a po nějakou dobu se vyráběl souběžně s modelem Kyjev-2. Nový vůz měl dvoudílné čelní sklo, menší prostor pro označení trasy linky, jiné zasklení zadního panelu (větší než Kyjev-2) a další méně důležitá vylepšení. Protože trolejbusy tohoto typu počátkem 60. let fungovaly především v Kyjevě a v jiných městech byl jejich počet mnohem menší, od roku 1964 závod začal vyrábět trolejbusy speciálně pro další města Ukrajinské SSR .
Kromě Kyjeva jezdil "Kyjev-4" i v Kirovogradu, Lvově, Chersonu, Alčevsku, Oděse a Sevastopolu. V roce 1967 otevřely trolejbusy Kyjev-4 trolejbusový provoz v Nikolaevu .
Výroba Kyjev-4 pokračovala od roku 1963 do roku 1969, během tohoto období bylo vyrobeno asi 200 exemplářů, které pracovaly na území Ukrajinské SSR. Kyjev-4 byl kvalitou lepší než Kyjev-2, ale celkově kvalita těchto vozů byla stále průměrná. Vozy měly nízkou kapacitu cestujících (65 cestujících oproti 110 v ZiU-5 a ZiU-682) a trolejbusy ZiU - 5, ZiU -9 a Škoda 9Tr z Československa byly jednoznačně lepší než Kyjev-4. Trolejbusy "Kyjev-4" začaly být vyřazovány z provozu koncem 60. a začátkem 70. let 20. století. Vydržely poměrně dlouho ve Lvově, až do let 1976-1977 a také v Alčevsku .
Trolejbus Kyjev-4 nahradil Kyjev-6. Trolejbusy Kyjev-4 ale nezmizely úplně, jedna muzejní kopie je v Moskevském muzeu městské osobní dopravy, je tu i jeden trolejbus Kyjev-2.