- - - - - - - - - - - - - - - - MODELY HISTORICKÝCH AUTOBUSŮ A TROLEJBUSŮ 1:43 A 1:72 - - - - - - - - - - - - - - - -
Hledat

Menu

 

ŠKODA 15Tr 1988

Model : ŠKODA 15Tr 1988 (Československo)

Měřítko : 1:43

Materiál : RESIN

Výrobce : Jiří Plodík

125px-Flag_of_the_Czech_Republic.svg.png
12-1.JPG
12-2.JPG
12-3.JPG
12-4.JPG
12-5.JPG
12-6.JPG
12-7.JPG
12-8.JPG

Škoda 15Tr je dvoučlánkový trolejbus vyráběný mezi lety 1988 a 1995 (prototypy již v první polovině 80. let) podnikem Škoda Ostrov. Od roku 1995 byla produkována modernizovaná verze Škoda 15TrM.

Kloubový trolejbus 15Tr konstrukčně vychází (jak v mechanické části tak i v části elektrické) ze standardního typu 14Tr. 15Tr byl vyvinut v první polovině 80. let 20. století jako vůbec první československý článkový trolejbus (projekt 10Tr nebyl realizován, vozy Škoda-Sanos S 200 jsou výsledkem československo-jugoslávské spolupráce).

Vůz 15Tr je třínápravový trolejbus, který sestává ze dvou částí. Ty jsou spojeny kloubem v podvozkové části a krycím měchem. Základem celé konstrukce vozidla je ocelový rám, na němž je připevněna samonosná karoserie. Trolejbus vznikl sestavením shodných či upravených dílů vozu 14Tr, což je velmi výhodné pro údržbu a shánění náhradních dílů. V pravé bočnici se nacházejí čtvery dvojkřídlé skládací dveře. Příčně umístěné sedačky pro cestující jsou potaženy koženkou. Vnitřní osvětlení je zářivkové.

Trolejbus má dva trakční motory, jeden na prostřední, druhý na zadní nápravě (použity byly stejné motory jako u vozu typu 14Tr). Díky tomu tak byl 15Tr zvýhodněn při provozu v náročném terénu.

Vozy první dodávané série měly dělená čelní okna, později vyráběné vozy již obdržely okna jednodílná. Trolejbusy Škoda byly nejprve dodávány pouze v červeno-krémovém nátěru, který byl standardní pro všechny dopravní podniky tehdejší ČSSR.

Jako zajímavost lze uvést, že první trolejbusy 15Tr byly původně určeny pro zamýšlenou trolejbusovou trať České Budějovice – Temelín.

První dva prototypy vozu 15Tr byly vyrobeny v roce 1983. Od ostatních vyrobených vozů se lišily částečně odlišnou elektrickou výzbrojí. Po zkouškách u výrobce jezdil první prototyp v letech 1984 a 1985 ve zkušebním provozu v Plzni (s evidenčním číslem 500). Část předního článku byla posléze prodány na náhradní díly do Brna. Druhý prototyp byl rovněž zkoušen u výrobce a ve druhé polovině 80. let byl sešrotován.

V letech 1987 a 1988 byly vyrobeny další tři prototypy, které (na rozdíl od prvních dvou) už zasáhly do běžného provozu s cestujícími.

Škoda 15TrR – kompletní oprava vozové skříně, dosazení modernizačních prvků (digitální transparenty, nové sběrače, modernizace interiéru, apod.)

V letech 1983 až 1995 bylo vyrobeno celkem 469 vozů Škoda 15Tr.

Současný stát Město Článek Typ Roky dodávek Počet vozů Evidenční čísla
při dodání
   
Česko Česko Brno článek 15Tr 1990–1991 8 3501–3508    
České Budějovice článek 15Tr 1991–1992 42 01–42    
Hradec Králové článek 15Tr 1989–1991 11 71–81    
Chomutov – Jirkov článek 15Tr 1994–1995 25 001–025    
Ostrava článek 15Tr 1990–1994 10 3504–3513    
Plzeň článek 15Tr 1988–1993 6 414, 461–465    
Škoda Ostrov 15Tr 1983 2    
Teplice článek 15Tr 1990 10 201–210    
Ústí nad Labem článek 15Tr 1989–1994 55 501–555    
Zlín – Otrokovice článek 15Tr 1989–1995 13 63, 81–85, 337–343    
800px-Diamantová,_Škoda_15Tr.jpg
800px-Hradec_Králové,_Škoda_15Tr,_rok_1992.jpg
800px-Škoda15trInTallinn.jpg
800px-Tehran_trolleybus_07.jpg
 
© iva-rajm.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky