- - - - - - - - - - - - - - - - MODELY HISTORICKÝCH AUTOBUSŮ A TROLEJBUSŮ 1:43 A 1:72 - - - - - - - - - - - - - - - -
Hledat

Menu

 

Vétra / BERLIET VBH-85 1963

Model : Vétra / BERLIET VBH-85 1963 (Francie)

Měřítko : 1:43

Materiál : PLAST / KOV

Výrobce : IXO

125px-Flag_of_France.svg.png
4-1.JPG
4-2.JPG
4-3.JPG
4-4.JPG
4-5.JPG
4-6.JPG
4-7.JPG
4-8.JPG

Po testech prototypu zadal Lionský OTL, provozovatel městské hromadné dopravy v tomto francouzském městě (OTL - Compagnie des Omnibus et Tramways de Lyon) objednávku na 21 trolejbusů, které Berliet označil jako EH-85 (85 pro 85 sedadel), Vétra a OTL je označíla jako Vétra / BERLIET VBH-85. Právě toto poslední označení zůstalo u OTL v platnosti a zůstalo nejoblíbenějším mezi všemi trolejbusovými fajnšmekry. 

Dodávka 21 vozů byla rozložena od června 1963 do března 1964 se zprovozněním prvního vozu e.č. 451 dne 27. června 1963. Druhá objednávka na 12 dalších trolejbusů byla následně zrušena z důvodu uzavření firmy Vétra. Při této příležitosti pořízené elektromotory Alsthom TA 505 C o výkonu 74 kW (100 k) byly skladovány do roku 1978, kdy pak byly použity pro pohon zcela nových trolejbusů Berliet ER 100. 

V roce 1963 se tak v trolejbusové síti města Lyon začal objevovat nový typ trolejbusu - Vétra / BERLIET VBH-85, malokapacitního vozidla, který přinesl trochu nové krve do stárnoucího vozového parku OTL. Přicházel nahradit typ CS 60 který se používal na lince č. 6, Guillotière - Croix - Rousse. Tato trať byla pro trolejbusy oproti autobusům obzvláště vhodná, protože k dosažení kopce Croix - Rousse musela stoupat strmými, úzkými a klikatými uličkami. Vozy VBH-85 ev. čís. 451 - 471 byly vybaveny elektromotory Alshom TA 505 C 100 HP a postupně zařazovány do provozu na lince 6.

VBH-85 představoval poslední zakázku Vétry před úplným zastavením výroby trolejbusů v roce 1964.

Při generálních opravách od začátku roku 1976 do roku 1979 byly vozy upraveny na samoobslužný provoz. Také byly při této příležitosti vybaveny novým polo pneumatickým odpružením, pro cestující mnohem pohodlnějším namísto starých listových pružin. Byl použit nový červenobílý nátěr odvozený od tehdejších autobusů. První zrenovované vozy byly uvedeny do provozu 26. dubna 1976, ale v klasickém režimu odbavení průvodčím. Samoobslužné odbavení bylo zavedeno až 12. července 1976, kdy počet zrenovovaných vozů již stačit k zajištění provozu prodloužené linky č. 6 do Montessuy.

V roce 1984 byla konečná linky 6. přivedena zpět k radnici, při této příležitosti byly v letech 1984 - 1985 kompletně zrekonstruovány vozy VBH-85 e.č. 452, 457, 462, 465, 466, 469 a 470. přečíslovány na 1701 na 1707.Mezi lety 1999 a 2000, po 37 letech dobré a spolehlivé služby přišel čas postupného vyřazení trolejbusů Vétra / BERLIET VBH-85. 

Několik vozů se zachovalo do dnešních dnů.

Ev.č. 1704 je od roku 2006 v muzeu Sandtoft v Anglii, ev.č. 1705 v automobilovém muzeu Paula Berlieta v Montellier,  ev.č. 1706 je ve sbírce AMITRAM v Marquette-lez-Lille (sever) a konečně ev.č. 1707 u AMTUIR.

 
1967_VBH_85_1_gd.jpg
1967_VBH_85_2_gd.jpg
vbh_gd.jpg
1706.jpg
 
© iva-rajm.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky