Model : ŠKODA 8Tr 1956 / 1961
Měřítko : 1:43
Materiál : PLAST - Destičky a tyčinky 0,2 - 2,0 mm Evergreen
Výrobce : WILLI SCHINCKE - ZLÍN
Škoda 8Tr je typ československého trolejbusu. Byl vyráběn od poloviny 50. do počátku 60. let 20. století podnikem ZVIL v Plzni a později od roku 1960 v Ostrově nad Ohří.
Trolejbus 8Tr byl konstrukčně odvozen z předchozího typu 7Tr. Mechanicky se se svým předchůdcem prakticky shodoval, odlišnosti byly zejména v elektrické části vozu. Jednalo se tedy o dvounápravový trolejbus se samonosnou karoserií. Celokovová vozová skříň byla zvnějšku oplechovaná, v interiéru byla obložena překližkou. Cestujícím sloužily dvoje (pouze u některých vozů určených pro export) nebo troje čtyřkřídlé skládací dveře na pravém boku karoserie. Na rozdíl od typu 7Tr měly trolejbusy 8Tr v interiéru již pouze příčně umístěné sedačky.
Vozy 8Tr poháněl jeden trakční motor (první dvě výrobní série obdržely motor shodný jako u typu 7Tr, od 3. série byl do trolejbusů montován motor inovovaný). Rozdílnost od vozů 7Tr spočívala především v dočasném upuštění od polosamočinného elektrického řízení trakčních obvodů při rozjezdu a elektrickém brzdění.
Prototyp trolejbusu 8Tr byl vyroben v roce 1956. Po svém dokončení byl nejprve vystavován v Káhiře (z tohoto důvodu měl speciálně zesílenou tepelnou izolaci). Následně se v letech 1956 a 1957 účastnil porovnávacích zkoušek dvounápravových a třínápravových trolejbusů v Praze. V roce 1957 byl předán do Mariánských Lázní, kde byl zařazen do pravidelného provozu (obdržel evidenční číslo 7). Zde jezdil do roku 1975, kdy byl odprodán do Plzně. Zde po evidenčním číslem 99/II jezdil do roku 1978. Poté byl vyřazen a odprodán do Boru u Tachova. Ve druhé polovině 80. let byl přesunut do obce Racov, sešrotován byl v roce 2000.
V letech 1956 až 1961 bylo vyrobeno ve dvanácti výrobních sériích celkem 742 vozů.
Do Zlína bylo dodáno v letech 1957 až 1960 17. trolejbusů ŠKODA 8Tr pod evidenčními čísly 27 až 43.
Vozy byly vyřazeny z provozu v průběhu let 1973 až 1978.