Model : KAROSA B 961 2000
Měřítko : 1:43
Materiál : Resin
Výrobce : Jiří Plodík
Karosa B 961 je městský kloubový autobus, který vyráběla společnost Karosa Vysoké Mýto v letech 2000 až 2006 (od roku 2003 pak v inovované verzi označené B 961E).
B 961 je nástupce typu B 941.
B 961 je konstrukčně velmi podobný svému předchůdci B 941. Jedná se o třínápravový kloubový autobus se standardní výškou podlahy a polosamonosnou karoserií. Ta byla smontována do skeletu, který prošel kataforetickou lázní, olakováním a oplechováním pozinkovaným plechem a teprve poté byly do něj namontovány další součásti. Karoserie se skládá ze dvou částí, které jsou navzájem spojeny kloubem a krycím měchem. Motor pohání zadní nápravu, za níž je také uložen. Od typu B 941 se B 961 na první pohled odlišuje plochou zádí, která umožnila prodloužení interiéru a přidání dalších tří sedadel v zadní části vozu. Uvnitř vozu se nacházejí čalouněné plastové sedačky pro cestující. Vstup do autobusu zajišťují čtvery dvoukřídlé výklopné dveře (první a poslední jsou užší než ty střední), vždy dvoje v každém článku. Prostor pro kočárek je u druhých dveří.
Od roku 2003 byly tyto vozy vyráběny v mírně modifikované variantě B 961E. Ta se od původní verze odlišuje upravenou přední maskou a lepenými skly (na rozdíl od oken uchycených v gumě u B 961).
V roce 2000 vznikl prototyp vozu B 961, vnitropodnikově označený jako BK4. Ten byl na rozdíl od pozdějších sériových autobusů vybaven automatickou převodovkou od firmy ZF. V roce 2002 byl výrobcem darován DP Praha, aby pomohl řešit nepříznivou situaci v pražské MHD zaviněnou povodní. Dříve, než byl vůz vyslán do pražských ulic, prošel úpravami. Do vozu byl instalován elektronický informační systém – zobrazovací panely BUSE (jak vnější, tak vnitřní), systém pro hlášení zastávek, klimatizace kabiny řidiče a další nezbytnosti. V roce 2016 DP Praha tento autobus vyřadil kvůli špatnému technickému stavu.
Sériová výroba typu B 961, coby nástupce modelu B 941, byla zahájena v roce 2002. Na podzim 2003 byl typ B 961 upraven a pod označením B 961E byl vyráběn do konce roku 2006. Modernizace spočívala v lepším odvětrání motorového prostoru a v lepených oknech, která byla u B 961 zasazena v gumě. Celkově bylo mezi lety 2000 a 2006 vyrobeno 67 autobusů B 961 a 83 vozů B 961E, dohromady tedy 150 kusů. Vznikl také jeden podvozek navíc, jenž byl exportován do Tuniska.