Model : ZIS - 154 1948 (SSSR)
Měřítko : 1:43
Materiál : Kov/Plast
Výrobce : MODIMIO
ZIS-154 - byl Sovětský autobus, který se stal jednou z prvních poválečných sérií autobusů ZIS .
Městský 9,5 metrový model ZIS-154 s kapacitou 60 cestujících (34 míst) se vyráběl v letech 1946-1950. Celkem bylo vyrobeno 1165 autobusů.
Konstrukce tohoto autobusu byla vyvinuta pro sovětský automobilový průmysl : první sovětská sériová celokovová karoserie kočárového typu. Velká sovětská města po válce nutně potřebovala prostorné a moderní autobusy. Trolejbus MTB-82 a tramvaj MTV-82 mají v mnohém podobnou a unifikovanou karoserii. Karoserie má přední dveře v převisu před přesní nápravou a motor vzadu, pneumatický pohon dveří, sedadlo řidiče nastavitelné ve třech směrech. Dvoutaktní dieselový motor YaAZ-204D o výkonu 112 koní s elektrickou převodovkou umožnil autobusu s celkovou hmotností asi 12 tun zrychlit na 65 km/h (maximální konstrukční rychlost, ve skutečnosti autobus nemohl nabrat rychlost vyšší než 50 km/h).
První prototyp byl vyroben v roce 1946. Začátkem července 1947 autobusové dopravní podniky v Moskvě přijaly prvních 7 vozů, poté se výroba zvýšila : 80 autobusů v roce 1947, 404 v roce 1948, 472 v roce 1949 a 207 v roce 1950. Celkem bylo vyrobeno 1165 autobusů ZiS-154.
Bohužel se v praxí ukázalo, že autobus s dvoutaktním dieselovým motorem YaAZ-204D je nedokonalý, mimo jiné pokud šlo o množství výfukového kouře a celkovou spolehlivost a tak se ZIS-154 takto vybavený stal předmětem ostré kritiky. Navíc provozovatelé, zvyklí na maximální jednoduchost, nebyli připraveni takový složitý stroj obsluhovat, což vedlo v roce 1950 k poměrně rychlému stažení autobusu z výroby. Vůz byl postupně odstraněn z moskevských linek v první polovině 50. let. Některé z autobusů, které přežily v autobusových inventářích jiných měst, dostaly koncem 50. let modernizované motory YaAZ-204 a YaAZ-206, kterými byly až do konce 60. let upravovány na dílnách.
Cestujícím se nový autobus oproti předválečným modelům velmi líbil - především díky pohodlným širokým dveřím, velmi plynulé a pohodlné jízdě ( pružinové odpružení dobře vyrovnávalo nerovnosti a autobus se netřásl ani na špatné silnici), výbornému vytápění, větrání, stejně jako osvětlení jak ve dne (velká prosklená plocha) tak v noci. Řidiči byli velmi spokojeni s jednoduchostí ovládání, nebylo třeba neustále sledovat rychlost a mačkat spojku, také se nemuselo řadit protože neexistovala převodovka a směr pohybu - vpřed a vzad - se přepínal malou páčkou na vlevo od řidiče. S takovým autobusem byla radost jezdit, navíc byl řidič méně unavený.
Autobus byl ale velmi hlučný, při rozjezdech duněl, uvnitř vozu zvláště v zadních řadách byl velký hluk naftového motoru, rychlost nabíral pomalu, ale obecně oproti předválečným modelům byl tento autobus nesrovnatelně pohodlnější.
Nahrazením ZIS-154 se zjednodušila výroba, ale také méně prostorný osmimetrový ZIS-155, v jehož konstrukci byly použity prvky karoserie ZIS-154 a jednotky nákladního automobilu ZIS-150 .
Řada zdrojů uvádí, že ZIS-154 byl vyráběn v licenci GENERAL MOTORS, údajně šlo o variantu autobusu GM TDH-3610 s úpravami a přizpůsobením pro sovětskou výrobu. Ve skutečnosti o tom neexistují žádné listinné důkazy. Design amerického autobusu a jeho konstrukční prvky mohly být plně nebo částečně reprodukovány bez zakoupení licence. Je známo, že americký žlutý autobus byl přivezen do strojírenského závodu Tushino, aby vytvořil podobný designový trolejbus MTB-82.