Model : ZIS-155 1949 (SSSR)
Měřítko : 1:43
Materiál : Kov/Plast
Výrobce : MODIMIO
ZIS-155 (od 26. června 1956 - ZIL-155) - sovětský autobus, sériově vyráběný v letech 1949-1957 a nahrazující autobus ZIS-154 .
Byl jednodušší na výrobu, ale méně prostorný (délka - 8 metrů). Při návrhu byly použity prvky nástavby ZIS-154 a jednotky nákladního automobilu ZIS-150 . Právě na ZIS-155 byl poprvé v sovětském automobilovém průmyslu představen generátor střídavého proudu . Autobus mohl přepravovat 50 cestujících (28 míst k sezení). Motor ZIS-124 o objemu 95 litrů zrychlil vůz s celkovou hmotností 9,9 tuny na 65 km/h.
Vyráběla se také dálková verze ZIS-155 vybavená 15 sedadly leteckého typu. Takové vozy sloužily cestujícím na trati Moskva - Simferopol (1399 km). S mezilehlou čtyřhodinovou zastávkou v Charkově autobus tuto vzdálenost urazil za 38 hodin. V Moskvě byly nějakou dobu provozovány silniční vlaky jako součást ZIS-155 s přívěsy vyrobenými ze starých vyřazených karoserií. Kromě toho byly na základě ZIS-155 vyrobeny první sovětské mobilní televizní stanice (PTS).
Autobusy z různých roků výroby se navenek mírně lišily. Na ZIS-155 z posledních let výroby byly zmodernizovány boční stěny karoserie a přiblížily se tak v designu dalšímu modelu, ZIL-158 .
Zpočátku se předpokládalo, že ZIS-155 bude přechodný model, takže jeho nedostatky - vysoká výška schůdků nad chodníkem, špatné vytápění interiéru, silná plynová kontaminace kabiny řidiče, velká pracnost údržby a časté řazení, se pokládaly za dočasné a neřešili se.
Celkem bylo vyrobeno 21 741 autobusů ZIS-155, které zůstaly hlavním modelem hlavního města a dalších velkých měst SSSR od počátku 50. let do poloviny 60. let. 1726 autobusů tohoto modelu (téměř 8 procent z celkového počtu) pracovalo v Moskvě, kde byl v dubnu 1956 - říjnu 1957 ZIS-155 jediným autobusovým modelem. Jeden ZIS-155 pravidelně pracoval na lince až do roku 1991 ( Glukhovský okres Sumské oblasti Ukrajinské SSR na trase Glukhov - JZD Rassvet