Model : NW - SO 20/30 1914
Měřítko : 1:43
Materiál : Kov / Plast
Výrobce : RIO - předělávka Iva Rajm
S následujícím modelem se dostáváme do období ještě před vznik samostatného Československého státu v říjnu 1918.
Továrna nesla v letech 1900 až 1921 název - NESSELSDORFER WAGENBAU-FABRIKSGESELLSCHAFT NESSELSDORF (NW) - ABTEILUNG AUTOMOBILBAU, což česky přeloženo znamenalo KOPŘIVNICKÁ VOZOVKA KOPŘIVNICE, AUTOMOBILNÍ ODDĚLENÍ, od roku 1921 se používá název TATRA KOPŘIVNICE.
Když Ignác Šustala roku 1850 v rodné Kopřivnici (tehdy Nesselsdorf) spolu se dvěma tovaryší založil dílnu a začal vyrábět kočáry, ještě nikdo netušil, že se z tohoto počinu jednou stane jeden z největších podniků rakousko - uherské monarchie a později, od roku 1921 pod značkou TATRA nově vzniklého Československa.
V roce 1873 už měla firma více jak 150 dělníků a ročně se vyrobilo okolo 1200 vozidel různých druhů - kočáry, bryčky, povozy a poštovní vozy, které se vyvážely do všech končin Rakousko - Uherska. Po roce 1881 začala firma vyrábět další, pro budoucnost velmi důležitý artikl - železniční vagony.
Ignac Šustala umírá ve Vídni 29.1.1891 na mrtvici. Jeho čtyři synové - Johann, Adolf, Josef a Ignác se však mezi sebou nikdy řádně nedohodly na další strategii výroby a docházelo k častým názorovým rozepřím.
A tak v roce 1895 nakonec všichni bratři předaly své podíly a vedení podniku se ujal Hugo Fischer von Roslerstamm. V tomto období se ročně vyrábělo okolo 900 kočárů a 1200 železničních vagonů. Až pod vedením Huga Fischera se začala rozvíjet myšlenka na stavbu vlastních automobilů.
Uskutečnit se ji podařilo na přelomu let 1897 / 1898, kdy do upraveného kočáru Mylord v Kopřivnici namontovali motor Benz a první automobil pojmenovaný "Präsident" předvedli v květnu 1898 na jubilejní výstavě ve Vídni. Hrdý název podniku v kterém tento vůz vznikl byl "NESSELSDORFER WAGENBAU-FABRIKS-GESELLSCHAFT NESSELSDORF (KOPŘIVNICE).
Za zmínku ještě rozhodně stojí ta skutečnost, že první nákladní vůz byl v Kopřivnici (možná i první na světě) postaven také v roce 1898 a ve výrobě nákladních vozů se v Kopřivnici pokračuje nepřetržitě až do dnes!
Mezníkem ve vývoji motorů i celých vozidel se stal rok 1905 a následující období. Po odchodu nepříliš úspěšných konstruktérů Kronfelda a Langa ředitel kopřivnické automobilky Hugo Fischer totiž povolal z Vidně (dnes víme že geniálního) konstruktéra Hanse Ledwinku, který se zapsal do historie kopřivnické továrny zlatým písmem.
Ledwinkovou první konstrukcí byl čtyřválcový motor s rozvodem OHC a "zvonovou" převodovkou, která se stala základem vozu typu S, který byl uveden oficiálně od podzimu 1909. Vyráběl se v letech 1910-1916. Autobusy se označovaly jako SO 20/30 (O - Omnibus). Některé byly karosované jako "break", tedy autobus se střechou, ale bez bočních stěn, s možností zakrytí plachtou a s podélně umístěnými lavicemi. Takto řešené omnibusy se v tomto období vyráběly ve světě hojně. Náš Omnibus SO 20/30 z roku 1914 byl vyroben sice jako "break" ale bez pevné střechy, pouze s horním rámem a plachtou na zakrytí v případě špatného počasí. Navíc po zvednutí podélných lavic pro cestující a odmontování schodů v zadní části, mohl vůz sloužit jako čistě nákladní.
Omnibus SO 20/30 měl čtyřválcový kapalinou chlazený motor s válci ve dvojicích, rozvod OHC, vačkovou hřídel poháněnou královskou hřídelí, objem 3306 cm3, výkon 30 k/22 kW při 2200 otáček za minutu, vysokonapěťové zapalování Bosh. Převodovka 4 + Z s 5 ozubenými koly s podélným zasouváním, s výkyvným bubnem s vnitřním ozubením, pohon zadní nápravy kardanovou hřídelí. Obě nápravy byly tuhé s půleliptickými listovými pružinami.