- - - - - - - - - - - - - - - - MODELY HISTORICKÝCH AUTOBUSŮ A TROLEJBUSŮ 1:43 A 1:72 - - - - - - - - - - - - - - - -
Hledat

Menu

Vytvořte si webové stránky

Projekt NetStranky.cz doporučuje

 

PRAGA RND / SODOMKA 1946

Model : PRAGA RND / SODOMKA 1946

Měřítko : 1:43

Materiál : Resin

Výrobce : Jiří Plodík

PRAGA.jpg
SODOMKA.jpg
307.JPG
308.JPG
309.JPG
310.JPG
311.JPG
312.JPG
313.JPG
314.JPG

Autobusová karosérie byla stavěna v karosárně SODOMKA Vysoké Mýto a na podvozcích obou typů RN - zážehový, benzínový motor i RND - vznětový, naftový motor, byl autobus kompletován v závodě Automobilové závody PRAGA, n.p. Praha . Autobusová šasi se liší umístěním palivové nádrže pod rámem za zadní nápravou. Karosérie se vyznačuje celokovovou stavbou, tvořenou ocelovou kostrou, zvnějšku oplechovanou. Také vnitřní stěny jsou pokryty plechem, bednění stropu tvoří umakartové desky. Karosérie je podle provedení opatřena příčnými nebo podélnými lavicemi. Autobusy určené pro městskou a krátkou linkovou dopravu jsou vybaveny podélnými lavicemi, umístěnými kolem obou bočních a zadní stěny. V tomto provedení má autobus kapacitu 18 sedících a 22 stojících, celkem tedy 40 osob. V této verzi vznikla většina autobusů. Vozidla určená pro delší linkové trasy jsou opatřena příčnými lavicemi; kapacita tohoto provedení je 22 sedících a 12 stojících, celkem tak autobus mohl přepravit 34 osob.
Vozidlo je opatřeno jedinými bouchacími dveřmi vpředu na pravé straně. V zadním čele autobusu se nachází prostor pro rezervní kolo, přístupný zvenčí dvoukřídlými dvířky. Autobaterie má místo ve skříni na levém boku. Na střeše linkových autobusů je umístěna galerie pro zavazadla, se sklopným žebříkem na zadním čele. Prostor pro cestující je vybaven neregulovatelným vytápěním topným tělesem u boční stěny pod lavicí, ohřívaným pomocí výfukových plynů. Větrání autobusu zabezpečuje posuvná přední část střechy, dále boční větrací klapky, přetlaková ventilace nad čelním sklem a též spouštěcí skla ve třech bočních oknech (dvě vlevo a jedno vpravo), která jsou opatřena stříškami proti dešti. Všechna okna jsou zasklena tvrzenými skly.
Do konce druhé světové války bylo vyrobeno kolem 300 autobusů, poválečná produkce dosáhla dalších 3 400 kusů. Na podvozku RN tak vzniklo necelých 2 100 kusů, v provedení RND pak přes 1 600 kusů. Výroba těchto autobusů skončila v roce 1955. Autobusy Praga RN/RND byly z hlavních linek již během 50. let vytlačeny kapacitnějšími autobusy Škoda 706 RO, řadu let však ještě sloužily na vedlejších spojích.

800px-Praga_RND_bus_cerveny.jpg
130280.jpg
Praga-RN-1536x1152.jpg
bm17dod_53.jpg
 
© iva-rajm.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma