Model : RAF FDO 1913
Měřítko : 1:43
Materiál : kOV / Plast
Výrobce : RIO - předělávka Iva Rajm
S následujícím modelem se dostáváme do období ještě před vznik samostatného Československého státu v říjnu 1918.
RAF - REICHENBERGER AUTOMOBIL FABRIK - česky RAF - Liberecká automobilová továrna.
Reichenberger Automobil Fabrik (RAF) byla automobilka založená v roce 1907 majitelem textilních továren a automobilovým závodníkem Theodorem von Liebiegem, vnukem Johanna Liebiega v tehdejší samostatné obci Rosenthal bei Reichenberg (dnešní liberecká čtvrť Růžodol).
Jedním z prvních automobilů firmy RAF byl model "T" se čtyřválcovým motorem o obsahu 4,508 litru a výkonem asi 30 koní. Vůz byl vybaven společnou brzdovou soustavou pro všechna kola a vyráběl se také jako dvouválec. V roce 1908 byl představen na pražském autosalonu.
V roce 1910 následoval model "H10", také čtyřválec, ale s obsahem 5,3 litru a výkonem 45 koní. Tento model měl čtyři na sobě nezávislé brzdy. Jednalo se o nožní brzdu pro brzdění poháněné a zadní nápravy, dále normální ruční brzdu a tehdy běžnou brzdu proti nechtěnému odjetí z kopce – Bergstütze. Vůz dosahoval rychlosti kolem 90 km/h.
Ve stejném období se vyráběl užitkový vůz "FW25" s motorem o obsahu 3,05 litru. Roku 1910 následoval "14/18". U tohoto automobilu byly motor, spojka a převodovka upevněny na společném rámu, což pomohlo v případě potřeby rychlé opravy šasí.
Pod vedením tehdy známého konstruktéra Paula Henzeho vznikly modely C 25 s obsahem motoru 5,7 litru a také typ "28/32" s obsahem 3,5 litru. Oba byly velmi drahé. Jelikož se prodávaly jen málo, vyráběly se v té době také vozy v licenci firmy z německého města Varel dva modely Hansa 6/14PS a Hansa 10/22PS.
Od roku 1908 byl v sortimentu také nákladní vůz o obsahu 4,5 litru. Motor byl umístěn pod místem pro řidiče.
Firma RAF měla také smlouvu s firmou Daimler v Coventry o licenční výrobě bezventilových šoupátkových motorů Knight. V roce 1912 vznikl typ LK 1 s výkonem 35 koní. Motory knight se také dodávaly firmě Puch v Grazu.
Do vypuknutí 1. světové války se podařilo vyvinout ještě dva nové modely: 18/50PS a 13/40PS, oba s motory Knight. Výrobky liberecké automobilky ale nedokázaly odolat konkurenci mladoboleslavského podniku Laurin & Klement, který RAF v roce 1912 koupil a produkci krátce na to zastavil.