- - - - - - - - - - - - - - - - MODELY HISTORICKÝCH AUTOBUSŮ A TROLEJBUSŮ 1:43 A 1:72 - - - - - - - - - - - - - - - -
Hledat

Menu

Vytvořte si webové stránky

Projekt NetStranky.cz doporučuje

 

Škoda 706 RO CAR ČSA - ČESKOSLOVENSKÉ AEROLINIE 1956

Model : ŠKODA 706 RO CAR ČSA (ČESKOSLOVENSKÉ AEROLINIE) 1956

Měřítko : 1:43

Materiál : Resin

Výrobce : Jiří Plodík

ŠKODA.png
K1024_73-1.JPG
K1024_73-2.JPG
K1024_73-3.JPG
K1024_73-4.JPG
K1024_73-5.JPG
K1024_73-6.JPG
K1024_73-7.JPG
K1024_73-8.JPG

 

Škoda 706 RO

Škoda 706 RO (Rekonstruovaný Omnibus) je typ autobusu, který byl vyráběn v Československu v letech 1947–1958. Poté byl vystřídán modelem Škoda 706 RTO.
Autobus byl vyvinut během druhé světové války podnikem Škoda AZ (Automobilové závody), Mladá Boleslav. Po válce bylo rozhodnuto, že se v Mladé Boleslavi budou vyrábět pouze osobní automobily, proto byla výroba vozů R (nákladní automobily) a RO (autobusy) předaná do pražské Avie, která se stala jedním ze závodů AZNP, vzniklých v roce 1946. Karoserie byly vyráběny v Avii (pro jí vyráběné linkové varianty), ostatní produkovala firma Sodomka (od 1948 Karosa), kde probíhala kompletace s podvozky dodávanými Avií. V Avii byly podvozky a autobusy vyráběny v letech 1947 až 1951. Poté byla výroba z Avie přesunuta do Rýnovic (podnik LIAZ), kde výroba probíhala stejně jako v Avii (do roku 1957). Na výrobu ve Vysokém Mýtě tato změna neměla žádný vliv, Karosa nadále dostávala podvozky z LIAZu, které kompletovala pomocí vlastních karoserií.
Označení autobusu značkou Škoda pochází od výrobce motoru do vozů 706 RO.

Popis vozu :

Na svou dobu se jednalo o moderní velkokapacitní autobus trambusové koncepce. 706 RO byl odvozen od nákladního vozu Škoda 706 R, motor a některé další části autobusu byly shodné právě s tímto automobilem. Rám podvozku byl ale oproti vozu 706 R snížen a prodloužen. Karoserie, jejíž kostra byla svařena z ocelových profilů, byla vyráběna v těchto provedeních :

MTZ (městský - tuzemský) a MEX (městský - exportní) - městský autobus (dvoje čtyřkřídlé, později dvoukřídlé dveře). Rozmístění sedadel u městské verze bylo různé. V prvních letech výroby byla sedadla umístěna kombinovaně : v přední části vozu byly podélné lavice, v zadní naopak sedačky příčné. Později se toto rozmístění prohodilo, některé vozy naopak měly sedadla umístěna pouze příčně.

CAR - linkový autobus (jedny čtyřkřídlé, později dvoukřídlé dveře, které byly ovládány pneumaticky, nebo jedny dveře mechanické, tzv. „bouchací“). Linkové vozy měly na střeše tzv. zahrádku, kam byla umisťována zavazada. Tyto autobusy měly příčné sedačky, ovšem v různém počtu.

LUX - dálkový autobus (jedny mechanické "bouchací" dveře, sedadla pouze příčně, polstrovaná s opěrkou pro hlavu).

Zajímavá byla verze luxusního, jednodveřového autokaru, který byl vyroben v jediném prototypu v roce 1947. Interně byl tento vůz označován jako Pullman. Cestující mohli využívat pohodlné kožené sedačky s opěrkami hlavy, které byly polohovatelné. V zadní části vozu se nacházelo WC. Pro zavazadla byl určen prostor pod interiérem, do kterého byl přístup z boků vozu, jako u dnešních autobusů.
Některé vozy provozované v polovině 60. let byly „rekonstruovány“ dosazením nové karoserie typu RTO od SVA Holýšov na původní podvozek, čímž byly de facto vyrobeny nové vozy.

Provoz :
 
Autobusy 706 RO byly zejména v 50. letech používány v celém Československu nejen podniky ČSAD v meziměstské dopravě, ale také v snad všemi dopravními podniky v MHD. Celkem bylo vyrobeno přes 13 000 autobusů 706 RO, některé byly také exportovány (např. do NDR, Turecka, Sýrie, Bolívie, Číny a jinam).
 
© iva-rajm.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma