- - - - - - - - - - - - - - - - MODELY HISTORICKÝCH AUTOBUSŮ A TROLEJBUSŮ 1:43 A 1:72 - - - - - - - - - - - - - - - -
Hledat

Menu

Vytvořte si webové stránky

Projekt NetStranky.cz doporučuje

 

TATRA 24/58 / BOHEMIA 1938 (Vyhlídkový autokar "PRAHA" - AUTOBUSY HLAVNÍHO MĚSTA PRAHY)

Model : TATRA 24/58 / BOHEMIA 1938

Měřítko : 1:43

Materiál : Resin

Výrobce : Jiří Plodík

TATRA.jpg

Model autobusu Tatra T 24/58 s karosérií BOHEMIA, vozovka a strojírna, s.r.o. Česká Lípa z roku 1938 je pro mne v "přírůstcích" modelů do sbírky v roce 2024 absolutní meisterstück. Čekala jsem na něj strašně dlouho, než jej pan Jiří Plodík znovu vyrobil. Ale kdo si počká, ten se dočká. Model je opravdu nádherný! No řekněte, nebyl to skutečný, karosářský předválečný skvost?

85-1.JPG
85-2.JPG
85-3.JPG
85-4.JPG
85-5.JPG
85-6.JPG
85-7.JPG
85-8.JPG

AUTOBUSY HLAVNÍHO MĚSTA PRAHY, které spadaly pod ELEKTRICKÉ PODNIKY HLAVNÍHO MĚSTA PRAHY, měly v roce 1938 ve své evidenci mimo normálních linkových autobusů (18 linek o celkové délce 142 km., v počtu 131 autobusů) také autokarové vozy. ŠKODA 550 1x, ŠKODA 506 2x, PRAGA TO 2x a konečně TATRA 24/58 2x.

Společnost BOHEMIA, vozovka a strojírna, s.r.o. z České Lípy vyrobila v letech 1937 a 1938 pro hlavní město Prahu dva luxusní autokary na podvozku TATRA T 24/58. Tyto autokary byly určeny pro okružní vyhlídkové jízdy Prahou na trase : NÁMĚSTÍ REPUBLIKY - HRADČANY - MALÁ STRANA - NÁRODNÍ DIVADLO - NÁMĚSTÍ MÍRU - VÁCLAVSKÉ NÁMĚSTÍ - NÁMĚSTÍ REPUBLIKY.

Nás zajímá druhý autokar, dodaný v roce 1938. Od prvního autokaru z roku 1937 se lišil menšími změnami na masce chladiče, hlavně ale prosklením bočních zaoblených částí střechy.

Některé údaje o autokaru TATRA 24/58 :

VÝROBCE : Závody RINGHOFFER - TATRA, a.s. Praha Smíchov.

KAROSERIE : BOHEMIA, vozovka a strojírna, s.r.o., Česká Lípa

MOTOR  : Zapalování - SCINTILLA GN6 Sc
.............. : Dynamo - SCINTILLA 400W-12V
.............. : Spouštěč - SCINTILLA RA 3HP 12V
.............. : Výkon - 110k
.............. : Objem - 12214 cm3

OBSAH PALIVOVÝCH NÁDRŽÍ : 2x 150 litrů

MAX. OBSADITELNOST : 40 osob + řidič a průvodce

PRŮMĚR OTÁČENÍ : 20,4m

RUČNÍ BRZDA : mechanická na kardanovou hřídel

NOŽNÍ BRZDA : Devandre-Lockheed

K1024_IMG_20230417_145601.JPG
K1024_IMG_20230417_145619.JPG
05241busb.jpg
stary-prospekt-okruzni-jizdy-praha-autokar-autobus-tatra-24-58-ca-1938-124089076.jpeg
stary-prospekt-okruzni-jizdy-praha-autokar-autobus-tatra-24-58-ca-1938-124089072.jpeg
stary-prospekt-okruzni-jizdy-praha-autokar-autobus-tatra-24-58-ca-1938-124089075.jpeg

Výroba autobusových karosérií v českolipské vagónce BOHEMIA.


V roce 1919 byla v České Lípě otevřena nová továrna na výrobu železničních vagónů, nazvaná Nordböhmische Wagonen und Maschinen baugesellschaft G.m.b.H. Po několika úspěšných letech se ale koncem dvacátých let minulého století dostala továrna díky probíhající hospodářské krizi do vážných ekonomických potíží, kdy hrozilo i uzavření výroby. Tehdy vstoupil do této společnosti s velkým finančním podílem úspěšný průmyslník baron Ringhoffer. Zachráněnou firmu počátkem třicátých let přejmenoval na český název BOHEMIA, vozovka a strojírna s.r.o. v České Lípě. V roce 1933 byla v této českolipské vozovce otevřena i karosárna automobilů, nesoucí název KAROSSERIA BOHEMIA. Díky tomu, že rodině Ringhofferů patřila i kopřivnická automobilka Tatra, tak se v České Lípě karosovaly především osobní vozy Tatra 57A a 75, ale vyráběly se zde i karoserie pro užitkové automobily a autobusy.

Výroba karosérií autobusů podle dochovaných archivních dokumentů sahá až do druhé poloviny 20. let 20. století, kdy se v České Lípě vyráběly karosérie autobusů značky Fross–Büssing určené pro Liberec.

Od 30. let se v českolipské vagónce začíná s výrobou karosérií na dvounápravové a třínápravové velké (autokary) a střední autobusy značky Tatra. Podvozky a motory se vyráběly v Kopřivnici.

V roce 1936 vagónka vyrobila karosérie autobusu typu Tatra 24/58 pro město Olomouc a dva luxusní autokary stejného typu pro pražskou cestovní kancelář Lido.

Následně zde byly v letech 1937 a 1938 vyrobeny dva autokary Tatra 24/58 pro Prahu. V tomto období byly také zhotoveny autobusy typu Tatra 24/91 a 27/64 pro Československé státní dráhy (od roku 1927 až do roku 1939 provozovaly ČSD státní autobusovou přepravu) a pro Ostravu autobus Tatra 27 A nazývaný „Želva“.

 
© iva-rajm.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma