- - - - - - - - - - - - - - - - MODELY HISTORICKÝCH AUTOBUSŮ A TROLEJBUSŮ 1:43 A 1:72 - - - - - - - - - - - - - - - -
Hledat

Menu

 

JaTB-1 1936

Model : JaTB-1 1936 (SSSR)

Měřítko : 1:43

Materiál : PLAST / KOV

Výrobce : MODIMIO

120px-Flag_of_the_Soviet_Union.svg.png
2-1.JPG
2-2.JPG
2-3.JPG
2-4.JPG
2-5.JPG
2-6.JPG
2-7.JPG
2-8.JPG

Konstrukce trolejbusu YaTB-1, který nahradil LK-1, byla založena na rámu snýtovaném ze standardních kanálů. Za účelem snížení podlahy mezi řadami sedadel v kabině byl elektromotor DTB-60 (téměř stejný jako u LK-1) posunut doleva. Osa rozvodovky proto ležela 250 mm vlevo od podélné osy stroje.
    Pro snížení hladiny hluku při jízdě použili konstruktéři z Jaroslavli šnekový převod v zadní nápravě. Mezi další zásadní novinky patří pneumatické zařízení pro provozní brzdy, dvoukřídlé dveře, stěrače čelního skla a zařízení pro dohušťování pneumatik. Stlačený vzduch přiváděl kompresor poháněný autonomním elektromotorem.
    Trolejbus YATB-1 byl vybaven vylepšeným elektrickým brzdným systémem – regeneračně-reostatickým. Umožňovalo zpomalit vůz v celém rozsahu rychlostí. Pro srovnání, na LK-1 od rychlosti 20 km/h a nižší musely být použity mechanické brzdy.
    Přesto je třeba poznamenat, že pneumaticky poháněné kolové brzdy hrály u YATB-1 pomocnou roli. Ale ať je to jak chce, tento model se stal prvním vozem v historii automobilového průmyslu s pneumatickými brzdami a také dveřmi.
    Kola, pneumatiky, náboje kol, přední náprava, převodka řízení a řada dalších dílů a sestav si nový trolejbus vypůjčil ze sériového jaroslavského náklaďáku YAG-4. Při plném zatížení měl YaTB-1 poměrně velkou hmotnost - asi 13 t. Mechanismus řízení neměl zesilovač a při manévrování s vozem měl řidič značné fyzické zatížení.
    Přestože měl YaTB-1 efektivnější tvar než LK-1, jeho tělo bylo stále dřevěné. Měl značnou hmotnost (3 tuny). Jeho výroba tvořila přemrštěně velký podíl (78 %) na celkové pracnosti.
    Sedadlo řidiče bylo výškově nastavitelné. Pasažérům vyhovoval nižší schůdek, který se zvedal téměř 70 cm nad vozovku, a poměrně široké dvoukřídlé dveře (730 mm).
    Do konce roku 1936 Jaroslavl vyrobila asi sto strojů YaTB-1. Většina z nich dorazila do Moskvy a šest vozů bylo posláno do Leningradu.
    První trolejbus série se ukázal jako velmi těžký. Bez cestujících vážil asi 9,5 t. Ale již desátý YATB-1 díky vylepšení uzlů „ztratil“ více než půl tuny. Tento trolejbus měl samozřejmě své nevýhody: chybějící přepážka mezi kabinou řidiče a prostorem pro cestující, nepohodlné umístění vysokonapěťového zařízení v přední části karoserie, nízká spolehlivost šnekového převodu a časté poruchy hřídele nápravy.
    V roce 1937 začala Yaroslavl vyrábět modernizovaný model YaTB-2. Navenek se jen málo lišil od YaTB-1, ale v detailech bylo mnoho inovací. Mezi nimi je přepážka se sklem, která oddělovala kabinu od prostoru pro cestující, a samostatné (levé) dveře pro řidiče. Elektrické zařízení bylo umístěno uvnitř vozu. Nyní nebyla vystavena nečistotám a srážkám. Kromě toho byly vyměněny válcované příčníky rámu za trubkové. Auto se stalo ještě lehčím. Trolejbus se stal spolehlivějším i díky tomu, že byla odstraněna kotoučová brzda převodovky a mezilehlý kardan. Vůz má vnější směrová světla.
    Pantografové hlavy přinesly řidičům spoustu problémů. Jejich válečky, které dělaly několik tisíc otáček za minutu, se opotřebovaly za 8-10 dnů provozu. Hlavice posuvného typu, představené na podzim roku 1938, začaly sloužit mnohem déle.
    V Jaroslavli se rychle zvýšila výroba trolejbusů. Stačí říci, že do konce roku 1937 jezdilo v hlavním městě 294 takových vozidel. Byly provozovány i v dalších městech, kde byl otevřen trolejbusový provoz.
    Koncem roku 1938 byl Jaroslavlský trolejbus opět modernizován. Aktualizovaný YaTB-4 navenek opět zůstal stejný jako YaTB-1. Motor DTB-60 byl ale nahrazen novým - DK-2016, který byl o 23 % výkonnější a poněkud lehčí, takže maximální rychlost vzrostla ze 40 na 55 km/h. Na vůz byl nainstalován nový kompresor, pokročilejší elektrická okna, šneková převodovka se zvýšenou spolehlivostí vybavená kuličkovými ložisky s kosoúhlým stykem. Další konstrukční změna, provedená v polovině roku 1940, vedla ke změně indexu modelu. To stalo se známé jako YATB-4A. Při nezměněných rozměrech se hmotnost postupně snižovala: z 8350 kg u YATB-2 na 7500 kg u YATB-4, tedy o 21 % ve srovnání s úplně prvním YATB-1. Netřeba dodávat, že to mělo pozitivní vliv na dynamické vlastnosti a odolnost.
    Před začátkem druhé světové války vyrobil Jaroslavlský automobilový závod celkem více než 900 vozidel YaTB-1, YaTB-2, YaTB-4 a YaTB-4A. Jednalo se o rodinu modelů, které spojoval společný základní design a vzhled. Do roku 1941 vedly trolejbusové trasy ulicemi jedenácti měst.
    V poválečném období prošly tyto trolejbusy radikální modernizací. Byly vybaveny novými pohodlnými sedadly a elektricky ovládanými okny, dřevěno-kožená střecha byla vyměněna za kovovou, vylepšen byl brzdový systém a elektrická výbava. V Moskvě byly při modernizaci dřevěné karoserie trolejbusů typu YaTB nahrazeny velkými celokovovými karoseriemi na délku. Některé z trolejbusů byly navíc přestavěny na pomocné nákladní konstrukce. Relativně krátká životnost konstrukce karoserie (ne více než 10 let) však neumožňovala tyto stroje dále provozovat a koncem 40. let byly z linek staženy. Do dnešních dnů se dochovala pouze jedna kopie YATB-1.

39jatb_Oldsp546.jpg
47jatb_Oldmos14077.jpg
Oe3EU9cdzafqTX_lXtRjg6Dqn8SLYbeYqenlL4DBxjQbCQLMvT7fwlJVOthdm0_rtb-h3lf14svAUuzR0SdAghsiL16Stxaf5gBRSEXJ9Mc.jpg
22.jpg
 
© iva-rajm.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky