- - - - - - - - - - - - - - - - MODELY HISTORICKÝCH AUTOBUSŮ A TROLEJBUSŮ 1:43 A 1:72 - - - - - - - - - - - - - - - -
Hledat

Menu

 

PRAGA TOT 1936

Model : PRAGA TOT 1936 (Československo)

Měřítko : 1:43

Materiál : RESIN

Výrobce : Jiří Plodík

125px-Flag_of_the_Czech_Republic.svg.png

Model trolejbusu PRAGA TOT z roku 1936 jsem koupila na německém EBAY, majitel modelu byl ale kdesi z francouzské Bretaně. Majitel použil jako poznámku ke stavu modelu zajímavý termín - "více opotřebovaný", což jsem do té doby netušila o co jde - dnes už to vím ! 

Na fotografiích u inzerátu se model jevil vcelku ve slušném stavu, chyběly mu nárazníky a byl prasklý pravý sběrač. Požadováno bylo dvacet euro, tak si říkám : "na Plodíkův resinový model je dvacet euro hodně slušná cena (nový model u FOXTOYS Praha za 3950 Kč), prostě něco opravíš, případně předěláš a bude to". Zakoupila jsem tedy tento "více opotřebovaný" model a za necelé tři týdny jej měla doma.

Po vyjmutí a částečně také vysypání obsahu přepravní krabice jsem před sebou na stole měla následující :

Oddělená karoserie od podvozku z vnitřním interiérem. Krom chybějícího volantu interiér a podvozek neporušen, všechna kola na podvozku. Chybějící volant jsem si našla v "domácím vrakovišti", čímž byl podvozek s interiérem kompletní. 
Karoserie jako odlitek byla naštěstí nepoškozená, pouze na dvou místech v její dolní části byl odloupnutý lak a jak jsem již psala, chyběly přední i zadní nárazníky i držáky nárazníků. Prosklení vozu bylo po celém obvodě vmáčknuté dovnitř vozu, naštěstí kompletní.

No a to nejlepší na konec, tedy střecha, která skutečně nesla známky "větší opotřebovanosti" ! 

Oba sběrače proudu na rozdíl od snímku na inzerátu nebyly vůbec, střecha byla tedy naprosto holá. Naštěstí to co jsem z krabice vysypala, byly pružinové zvedáky sběračů a jejich střešní stojany s isolanty. 

Musela jsem tedy vyrobit přední a zadní nárazníky a jejich držáky ke karoserii, dále trubky sběračů a na jejich konci sběračové botky proudu.

Trubky jsem si udělala z drátů vánočních prskavek, které jsem samozřejmě nejdříve "vyprskala" a po té pod tekoucí vodou odstranila shořelou síru. Sběrací botky jsou udělané z nějakých zbytků, vlastně ani nevím čeho. To samé je se střešním držákem sběračů, ten je z nějakého vykuchaného řízení vozu, háky na uchycení sběračů jsou z kancelářských sponek. Jako rozšíření sběračových trubek v místech napojení na pružinové zvedáky a sběrací botky jsem použila kousky plastových trubiček z čistící tyčinky s vatou na obou koncích, tzv. "uchošťourky".

Vše bylo slepeno, natřeno a přilepeno na patřičná místa.

Tak to jsem vám jen tak stručně a zkráceně popsala, jak jsem dala dohromady "vice opotřebovaný" resinový model trolejbusu PRAGA TOT z roku 1936, zakoupený na EBAY za nějakých třicet šest Euro i s poštovným. Ale myslím, že s trochou té práce je z toho nakonec docela pěkný model do sbírky.

Udělala jsem k tomu nějaké fotky, tak se můžete podívat.

IMG_20220118_140904.jpg
IMG_20220118_140927.jpg
IMG_20220118_180749.jpg
IMG_20220118_180834.jpg
IMG_20220119_133144.jpg
IMG_20220119_133201.jpg
IMG_20220119_133226.jpg
IMG_20220120_101546.jpg
IMG_20220120_101612.jpg
IMG_20220120_112640.jpg

FOTOGALERIE PRAGA TOT

3-1.JPG
3-2.JPG
3-3.JPG
3-4.JPG
3-5.JPG
3-6.JPG
3-7.JPG
3-8.JPG

Praga TOT je typ československého trolejbusu, který společně s vozy Škoda 1Tr a Tatra 86 zahajoval trolejbusovou dopravu v Praze v roce 1936.

Stejně jako prototypy trolejbusů 1Tr a T 86, byl i vůz TOT vyvinut pro první „moderní“ trolejbusový provoz na území Česka (tzv. historické provozy skončily za první světové války). Provoz trolejbusové dopravy v Praze byl zahájen v roce 1936. Dodány byly tři trolejbusy od třech různých výrobců – Škody, Tatry a Pragy. Důvodem byl fakt, že žádná z těchto firem neměla ještě s trolejbusy žádné zkušenosti, proto se hledal vhodný výrobce tohoto dopravního prostředku. Trolejbus TOT je třínápravový vůz se dvěma zadními hnacími nápravami. Mechanicky vychází z autobusu Praga TOV, ze kterého pochází šasi upravené pro dosazení trakčních motorů a elektrické výzbroje. Elektrickou výzbroj dodala firma ČKD. Pro zkoušky a testování trolejbusů byla zřízena ve vysočanské továrně ČKD (takzvané "Kolbence") i krátká zkušební trať, zcela oddělená od veřejné trolejbusové sítě. Na podvozkový rám je připevněna celokovová karoserie (prototyp měl karoserii pouze dřevěnou a oplechovanou). V levé bočnici (trolejbusy byly určeny ještě pro levostranný provoz) se nacházely dvoje dvoukřídlé skládací dveře (u prototypu čtyřkřídlé). Sedačky v interiéru byly umístěny podélně (v té době obvyklé rozmístění).

Prototyp trolejbusu TOT byl vyroben v roce 1936. V Praze zahajoval pod evidenčním číslem 303 spolu s dalšími prototypy (1Tr a T 86) trolejbusovou dopravu. V roce 1952 byl krátce zapůjčen do Děčína, pro poruchu zde ale jezdil pouze několik dní. Ze stavu pražských trolejbusů byl vyřazen až v roce 1959 jako poslední z výše uvedených prototypů, poté byl odprodán Státnímu statku Střednice. V devadesátých letech byl nalezen vrak prototypu v Buštěhradu, odkud byl v roce 1995 převezen do Muzea MHD pražského dopravního podniku. Trolejbus ale není vystavován, protože od roku 2010 prochází rozsáhlou rekonstrukcí.

V letech 1936 až 1939 bylo vyrobeno celkem 12 vozů.

Současný stát Město   Typ Roky dodávek Počet vozů Evidenční čísla
při dodání
   
Česko Česko Praha   TOT 1936 – 1939 12 303 – 314  
a9d5f547b39937f99a6c43ad0fb560b8_resize=1887,1357_.jpg
biuhguzfuzig.jpg
budouc__podoba_praga_tot_303_denik-630-16x9.jpg
Prototyp-trolejbusu-Praga-TOT.jpg

RENOVACE TROLEJBUSU PRAGA TOT Z ROKU 1936

Trolejbus-Praga-TOT-303-pred-rekonštrukciou.jpg
Prototyp-trolejbusu-Praga-TOT-z-roku-1936.jpg
178895.jpg
81_25_3-praga-tot-18-6-2010.jpg
279_image-asset.jpg
Skelet-trolejbusu-Praga-TOT-303.jpg
846400.jpg
846399.jpg
184026.jpg
DSC_3956.jpg
DSC_3960.jpg
184024.jpg
278_image-asset-1.jpg
182595.jpg
Praga_TOT09.jpg
trolbus01.jpg
 
© iva-rajm.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky