V meziválečném období (1918 - 1939) bylo na území Československé republiky více než 300 karosářských firem. Některé byly významné, jiné vyrobily nebo opravily třeba jen jednu automobilovou karoserii. Užitková vozidla (samozřejmě včetně autobusů) představovala významnou část celkové produkce karosářských firem.
Důvod byl jednoduchý - automobilky, které měly své karosárny dimenzované na základní typy karoserií, nemohly vždy uspokojit individuální požadavky zákazníků. A tohoto právě využívaly karosářské firmy. Dalším aspektem byl také dovoz relativně cenově příznivých užitkových podvozků především z USA a Francie, na které se v domácích podmínkách vyrobila karoserie, často právě autobusová.
Do následného výčtu Československých karosářských firem jsem zařadila firmy, které se podílely na karosování alespoň některých částí zakázek, jednak pro velké odběratele jako byly například Československé státní dráhy (ČSD), Československé státní pošty (ČSP), dále pak pro hromadnou dopravu osob ve větších městech, či jiné důležité zákazníky jako soukromé autodopravce a pod.
U jednotlivých karosáren jsou vypsány jejich nejvýznamnější zakázky.
POZNÁMKA !!!
U řady karosářských firem najdete jako jimi karosovanou zakázku značku ASAP - tak byly mezi roky 1930 až 1939 označovány vozy ŠKODA vyrobené v Mladé Boleslavi (ASAP - Akciová společnost pro automobilový průmysl, Mladá Boleslav.)