- - - - - - - - - - - - - - - - MODELY HISTORICKÝCH AUTOBUSŮ A TROLEJBUSŮ 1:43 A 1:72 - - - - - - - - - - - - - - - -
Hledat

Menu

 

TROLEJBUSY VE ZLÍNĚ A OTROKOVICÍCH - Historie

Nejprve něco málo z historie Zlínských trolejbusů

Historické trolejbusy ve Zlíně a Otrokovicích

 

Trolejbusy vyjely do ulic města Zlína v době, ve které by se dala výstavba jejich systému nejméně očekávat - slavnostní zahájení provozu se totiž konalo 27. ledna 1944, tedy během čtvrtého roku 2. světové války.

Provoz na prvních čtyřech linkách zajišťovala Zlínská dopravní a.s. pěti švýcarskými trolejbusy FBW / BBC a FBW / ČKD, vyrobenými za spolupráce s českými firmami ČKD Praha a karosárnou LINIE Toušek Mělník.

Trolejbusová síť byla tvořena jednostopými tratěmi s výhybnami. Kromě obousměrně projížděné okružní tratě z náměstí Práce přes Zálešnou a kolem nemocnice zpět na náměstí Práce se jednalo o tratě na Lesní čtvrť a přes Letnou do Prštného. Linky A a B jezdily protisměrně z náměstí Práce přes nemocnici na náměstí Práce a linky C a D protisměrně v trase Prštné - Lesní čtvrť. (Označení trolejbusových linek písmeny vydrželo až do konce roku 1982.)

Po 2. světové válce se trolejbusová síť nadále rozvíjela, v roce 1953 byla otevřena meziměstská trať do Otrokovic.

Městský dopravce - tedy jeho název, se v čase několikrát změnil. Postupně se tak vystřídaly na bocích Zlínských a Gottwaldovských trolejbusů (město Zlín se nazývalo Gottwaldov v letech 1949 - 1989) tyto názvy : 

Zlínská dopravní a. s.

Zlínská dopravní společnost, národní správa 

Baťa, národní podnik, trolejbusová dráha ve Zlíně

Svit, národní podnik Gottwaldov, trolejbusová dráha

Trolejbusová dráha, komunální podnik města Gottwaldova

Dopravní podniky města Gottwaldova, komunální podnik JNV

Dopravní podnik města Gottwaldova 

Dopravní podnik Zlín

Dopravní společnost Zlín – Otrokovice, s. r. o.

Už od zahájení provozu trolejbusy ve Zlíně (a později i Otrokovicích) obsluhovaly nejžádanější dopravní relace a autobusy k nim tvořily pouze doplňkovou dopravu. Ani v 60. a 70. letech, kdy období levné nafty elektrické trakci nepřálo, se nechtěli v Gottwaldově s likvidací trolejbusového provozu smířit a udržovali jej na dobré úrovni.

Dosud poslední otevřené trolejbusové tratě vedou na konečné Jižní Svahy Středová (1992) a Jižní Svahy Kocanda (2000).

V provozu se z pohledu historických vozů po prvních trolejbusech FBW / BBC a FBW / ČKD vystřídaly vozy Vétra / ČKD, Škoda 7Tr, Škoda 8Tr, Škoda 9Tr, Škoda 14Tr a kloubové trolejbusy Škoda - Sanos S 200Tr spolu s Škoda 15Tr.

Pro Gottwaldov byl typický provoz trolejbusů s vlečnými vozy, které byly společné s autobusy. Jednalo se o typy Sodomka DR 6, Sodomka D 4, Karosa B 40 a Jelcz PO1E. První vyjely v roce 1948 a poslední dojezdily v roce 1975.

Soubor:Zlin - znak.svg – Wikipedie MHD ŽIVĚ.cz - MHD ŽIVĚ.czO znaku kraje heraldik moc nepřemýšlel - iDNES.cz

NYNÍ VÁM PŘEDSTAVÍM MODELY 1:43 ZLÍNSKÝCH HISTORICKÝCH TROLEJBUSŮ, KTERÉ POSTAVIL PAN WILLI SCHINCKE

VOLTE PROSÍM VLEVO V MENU.

 

 
© iva-rajm.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky