Nejprve něco málo z historie Zlínských trolejbusů
Historické trolejbusy ve Zlíně a Otrokovicích
Trolejbusy vyjely do ulic města Zlína v době, ve které by se dala výstavba jejich systému nejméně očekávat - slavnostní zahájení provozu se totiž konalo 27. ledna 1944, tedy během čtvrtého roku 2. světové války.
Provoz na prvních čtyřech linkách zajišťovala Zlínská dopravní a.s. pěti švýcarskými trolejbusy FBW / BBC a FBW / ČKD, vyrobenými za spolupráce s českými firmami ČKD Praha a karosárnou LINIE Toušek Mělník.
Trolejbusová síť byla tvořena jednostopými tratěmi s výhybnami. Kromě obousměrně projížděné okružní tratě z náměstí Práce přes Zálešnou a kolem nemocnice zpět na náměstí Práce se jednalo o tratě na Lesní čtvrť a přes Letnou do Prštného. Linky A a B jezdily protisměrně z náměstí Práce přes nemocnici na náměstí Práce a linky C a D protisměrně v trase Prštné - Lesní čtvrť. (Označení trolejbusových linek písmeny vydrželo až do konce roku 1982.)
Po 2. světové válce se trolejbusová síť nadále rozvíjela, v roce 1953 byla otevřena meziměstská trať do Otrokovic.
Městský dopravce - tedy jeho název, se v čase několikrát změnil. Postupně se tak vystřídaly na bocích Zlínských a Gottwaldovských trolejbusů (město Zlín se nazývalo Gottwaldov v letech 1949 - 1989) tyto názvy :
Zlínská dopravní a. s.
Zlínská dopravní společnost, národní správa
Baťa, národní podnik, trolejbusová dráha ve Zlíně
Svit, národní podnik Gottwaldov, trolejbusová dráha
Trolejbusová dráha, komunální podnik města Gottwaldova
Dopravní podniky města Gottwaldova, komunální podnik JNV
Dopravní podnik města Gottwaldova
Dopravní podnik Zlín
Dopravní společnost Zlín – Otrokovice, s. r. o.
Už od zahájení provozu trolejbusy ve Zlíně (a později i Otrokovicích) obsluhovaly nejžádanější dopravní relace a autobusy k nim tvořily pouze doplňkovou dopravu. Ani v 60. a 70. letech, kdy období levné nafty elektrické trakci nepřálo, se nechtěli v Gottwaldově s likvidací trolejbusového provozu smířit a udržovali jej na dobré úrovni.
Dosud poslední otevřené trolejbusové tratě vedou na konečné Jižní Svahy Středová (1992) a Jižní Svahy Kocanda (2000).
V provozu se z pohledu historických vozů po prvních trolejbusech FBW / BBC a FBW / ČKD vystřídaly vozy Vétra / ČKD, Škoda 7Tr, Škoda 8Tr, Škoda 9Tr, Škoda 14Tr a kloubové trolejbusy Škoda - Sanos S 200Tr spolu s Škoda 15Tr.
Pro Gottwaldov byl typický provoz trolejbusů s vlečnými vozy, které byly společné s autobusy. Jednalo se o typy Sodomka DR 6, Sodomka D 4, Karosa B 40 a Jelcz PO1E. První vyjely v roce 1948 a poslední dojezdily v roce 1975.
NYNÍ VÁM PŘEDSTAVÍM MODELY 1:43 ZLÍNSKÝCH HISTORICKÝCH TROLEJBUSŮ, KTERÉ POSTAVIL PAN WILLI SCHINCKE
VOLTE PROSÍM VLEVO V MENU.