Model : PRAGA TOT 1936 (Československo)
Měřítko : 1:43
Materiál : RESIN
Výrobce : Jiří Plodík
Model trolejbusu PRAGA TOT z roku 1936 jsem koupila na německém EBAY, majitel modelu byl ale kdesi z francouzské Bretaně. Majitel použil jako poznámku ke stavu modelu zajímavý termín - "více opotřebovaný", což jsem do té doby netušila o co jde - dnes už to vím !
Na fotografiích u inzerátu se model jevil vcelku ve slušném stavu, chyběly mu nárazníky a byl prasklý pravý sběrač. Požadováno bylo dvacet euro, tak si říkám : "na Plodíkův resinový model je dvacet euro hodně slušná cena (nový model u FOXTOYS Praha za 3950 Kč), prostě něco opravíš, případně předěláš a bude to". Zakoupila jsem tedy tento "více opotřebovaný" model a za necelé tři týdny jej měla doma.
Po vyjmutí a částečně také vysypání obsahu přepravní krabice jsem před sebou na stole měla následující :
Oddělená karoserie od podvozku z vnitřním interiérem. Krom chybějícího volantu interiér a podvozek neporušen, všechna kola na podvozku. Chybějící volant jsem si našla v "domácím vrakovišti", čímž byl podvozek s interiérem kompletní.
Karoserie jako odlitek byla naštěstí nepoškozená, pouze na dvou místech v její dolní části byl odloupnutý lak a jak jsem již psala, chyběly přední i zadní nárazníky i držáky nárazníků. Prosklení vozu bylo po celém obvodě vmáčknuté dovnitř vozu, naštěstí kompletní.
No a to nejlepší na konec, tedy střecha, která skutečně nesla známky "větší opotřebovanosti" !
Oba sběrače proudu na rozdíl od snímku na inzerátu nebyly vůbec, střecha byla tedy naprosto holá. Naštěstí to co jsem z krabice vysypala, byly pružinové zvedáky sběračů a jejich střešní stojany s isolanty.
Musela jsem tedy vyrobit přední a zadní nárazníky a jejich držáky ke karoserii, dále trubky sběračů a na jejich konci sběračové botky proudu.
Trubky jsem si udělala z drátů vánočních prskavek, které jsem samozřejmě nejdříve "vyprskala" a po té pod tekoucí vodou odstranila shořelou síru. Sběrací botky jsou udělané z nějakých zbytků, vlastně ani nevím čeho. To samé je se střešním držákem sběračů, ten je z nějakého vykuchaného řízení vozu, háky na uchycení sběračů jsou z kancelářských sponek. Jako rozšíření sběračových trubek v místech napojení na pružinové zvedáky a sběrací botky jsem použila kousky plastových trubiček z čistící tyčinky s vatou na obou koncích, tzv. "uchošťourky".
Vše bylo slepeno, natřeno a přilepeno na patřičná místa.
Tak to jsem vám jen tak stručně a zkráceně popsala, jak jsem dala dohromady "vice opotřebovaný" resinový model trolejbusu PRAGA TOT z roku 1936, zakoupený na EBAY za nějakých třicet šest Euro i s poštovným. Ale myslím, že s trochou té práce je z toho nakonec docela pěkný model do sbírky.
Udělala jsem k tomu nějaké fotky, tak se můžete podívat.
RENOVACE TROLEJBUSU PRAGA TOT Z ROKU 1936