Model : SVARZ MTBES 1957 (SSSR)
Měřítko : 1:43
Materiál : PLAST / KOV
Výrobce : MODIMIO
SVARZ - SOKOLNIČESKIJ VAGONO-REMONTNYJ ZAVOD.
SVARZ MTBES (1957 - 1964)
Před celosovětskou zemědělskou výstavou v roce 1955 připravila moskevská opravna trolejbusů SVARZ prototyp trolejbusu TBES, což byla zkratka pro "Trollejbus ekskursionnyj". Vznikly poněkud netypické trolejbusy s tehdy velmi moderní karoserií a velkými okny, s prosklením ve střešních obloucích.
Trolejbusy jezdily v rámci moskevské výstavy na speciálně postavené trolejbusové lince ve výstavním komplexu VDNCH (Výstava úspěchů národního hospodářství).
Po skončení této výstavy byly trolejbusy TBES zařazeny do běžného moskevského provozu. Třicítka trolejbusů s označením TBES byla vyrobena ve dvou menších sériích v letech 1956 až 1958 pro hlavní město Moskvu.
V Kyjevě bylo navíc v roce 1958 vyrobeno osm vlastních trolejbusů typu TBES v trolejbusových dílnách s názvem "ZAVOD IMENI DZERŽINSKOGO" podle moskevské dokumentace.
Dvoudveřový trolejbus TBES o délce 11700 mm byl poháněn elektromotorem o výkonu 86kW, se kterým mohl dosáhnout maximální rychlosti 60 km/hod. Vozidlo nabízelo 34, resp. 39 míst k sezení (na sedačkách v uspořádání 2+2) a 40,resp. 52 míst k stání.
V letech 1957 až 1964 bylo v moskevských opravnách SVARZ vyrobeno asi 450 trolejbusů modernizované varianty typu TBES, které dostaly označení MTBES (nebo také oficiálně TBU-1). Písmeno M u označení MTBES znamenalo "modernizirovannyj", tedy modernizovaný.
Tento trolejbus se lišil od předešlého typu TBES poněkud pozměněnou karoserií o délce 11600 mm, šířce 2498 mm, výšce 3615 mm a rozvoru náprav 6100 mm. Výkon elektromotoru byl zvýšen na 94 kW, se kterým mohl trolejbus dosáhnout maximální rychlosti 64,5 km/hod. K dispozici bylo 45 míst k sezení v uspořádání sedadel 2+2 a vůz měl dvoje dveře v přední a zadní části vozidla.