- - - - - - - - - - - - - - - - MODELY HISTORICKÝCH AUTOBUSŮ A TROLEJBUSŮ 1:43 A 1:72 - - - - - - - - - - - - - - - -
Hledat

Menu

 

JELCZ 272 MEX 1963

Model : JELCZ 272 MEX 1963 (POLSKO)

Měřítko : 1:43

Materiál : Plast

Výrobce : F.H. DAFFI

125px-Flag_of_Poland.svg.png
K1024_6-1.JPG
K1024_6-2.JPG
K1024_6-3.JPG
K1024_6-4.JPG
K1024_6-5.JPG
K1024_6-6.JPG
K1024_6-7.JPG
K1024_6-8.JPG
5934164736_8c3336bc10_b.jpg

První licenční autobusy s typovým označením JELCZ 043, známé v Československu jako ŠKODA 706 RTO, se začaly vyrábět v Polsku na podzim roku 1959, jejich výroba pak pokračovala až do roku 1986!

Na československých podvozcích ŠKODA 706 RTOch, pocházejících ze závodu LIAZ Mnichovo Hradiště (výjimkou byl typ Jelcz 044 který měl podvozek vlastní polské výroby), byly v Polsku vyráběny vlastní karoserie, které byly až na několik málo prvků prakticky identické s českými předlohami ŠKODA 706 RTO. Jednalo se tedy o dvounápravové autobusy s trambusovou, polosamonosnou karoserií, umístěnou na nosném rámu. V pravé bočnici měly různý počet dveří, manuálně či pneumaticky ovládaných. Většina z vyrobených typů Jelcz 043, Jelcz 041, Jelcz 272 MEX, Jelcz 014/015 a kloubových autobusů Jelcz MPA AP-62, Jelcz AP-02 a Jelcz 021 měla motory Škoda 706 RT o výkonu 117,7 kW při 1900 otáčkách za minutu a objemu 11781 centimetrů kubických. Typ Jelcz 272 MEX používal v posledních letech své výroby také motor Škoda ML 630 o objemu 11946 centimetrů kubických a výkonu 154 kW při 2000 otáčkách za minutu. Jediným typem který nepoužíval motor Škoda byl Jelcz O44, který poháněl polský motor ZS-SW 680/55 o výkonu 147,1 kW při 2200 otáčkách za minutu a objemu 11100 centimetrů kubických.

JELCZ 272 MEX (1963 - 1977)

Šlo o obdobu československé verze Škoda 706 RTO MEX s uspořádáním sedaček 2+1 a dvěma dvojdílnými pneumatickými dveřmi. Jelcz 272 MEX byly v provozu především ve všech větších polských městech, ve dvou verzích byly dodány také do Československa, kde byly k vidění s vleky Jelcz PO-1E. První dodávka z let 1973 - 1974 byla vybavena tradičními motory Škoda 706 RT, s klasickými volanty RTO v bílém provedení.

Druhé provedení v letech 1975 - 1976 bylo vybaveno stojatým šestiválcem Škoda ML 630, který se montoval například do autobusů Karosa řady Š 11. Tyto vozy se lišily vnějškově jiným designem montáže kol a také volanty, používanými u vozidel Karosa Š 11.
Boční stěny v interiéru byly obloženy umakartem, strop byl potažen plastickou koženkou. K dispozici bylo 28 sedaček a 83 míst k stání.
4d4e5fdd3088dd24-2.jpg
74392f9c0af2d451-2.jpg
9060366abe1f5090-2.jpg
e8fe8c91b4e18203-2.jpg
 
© iva-rajm.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky