Model : JELCZ 272 MEX 1973 DPHMP (POLSKO)
Měřítko : 1:43
Materiál : Plast
Výrobce : F.H. DAFFY / ABREX
Autobusy JELCZ 272 MEX u DPHM Praha opravdu jezdily.
První dodávka autobusů Jelcz 272 MEX z let 1973 až 74 pro DPHMP byla vybavena tradičními vznětovými řadovými šestiválcovými motory Škoda 706 RT o výkonu 117,7 kW při 1900 otáčkách za minutu a objemu 11781 cm3, které měly "klasické" volanty RTO v bílém provedení.
Druhé provedení, které bylo dodáváno v letech 1975 až 76, bylo vybaveno českým vznětovým stojatým šestiválcem Škoda ML 630 o objemu 11946 cm3 a výkonu 154,3 kW 2000 otáčkách za minutu, který se montoval například do autobusů Karosa řady Š11. Vozy se lišily vnějškově jiným designem, montáží kol a také volanty, používanými u autobusů Karosa řady Š11.
No a proč se k nám tedy autobusy Jelcz 272 MEX vlastně dovážely ? Šlo o pouhé částečné řešení problému s nedostatkem městských autobusů na našem domácím trhu.
Výroba našich městských autobusů Škoda 706 RTO totiž skončila ve Vysokém Mýtě v roce 1971. Plná sériová výroba nových autobusů Karosa řady Š 11 naběhla v témže roce, ale i při nejvyšší možné výrobě se nedařilo uspokojovat stále větší požadavky na počty nových autobusů v městské hromadné dopravě na celém území Československa.
Kolik autobusů Jelcz 272 MEX k nám do republiky bylo celkem dovezeno jako částečné řešení nedostatků autobusů na našem trhu se mi bohužel nepodařilo zjistit. Jako příklad mám ale k dispozici údaje z Prahy, z knihy "autobusy a trolejbusy pražské městské hromadné dopravy" od Stanislava Linerta.
Zde se dočteme, že autobusy Jelcz 272 MEX byly pro Dopravní podnik hlavního města Prahy dodány takto :
Z první dodávky - v roce 1973 bylo dodáno 38 autobusů evidenčních čísel 4850 - 4887 a v roce 1974 byl dodán pouze jeden autobus evidenčního čísla 4888.
Z druhé dodávky - v roce 1975 bylo dodáno 31 autobusů evidenčních čísel 4889 - 4919.
Celkem tedy bylo dodáno do Prahy 70 autobusů Jelcz 272 MEX.