Model : AUTOKAR TATRA 24/58 1938
Měřítko : 1:43
Materiál : Resin
Výrobce : Jiří Plodík
Prosím o strpení, model bude ještě ve výrobě.
Děkuji.
FOTOGRAFIE MODELU JSOU POUZE ILUSTRAČNÍ !
AUTOBUSY HLAVNÍHO MĚSTA PRAHY, které spadaly pod ELEKTRICKÉ PODNIKY HLAVNÍHO MĚSTA PRAHY, měly v roce 1938 ve své evidenci mimo normálních linkových autobusů (18 linek o celkové délce 142 km., v počtu 131 autobusů) také autokarové vozy. ŠKODA 550 1x, ŠKODA 506 2x, PRAGA TO 2x a konečně TATRA 24/58 2x.
Společnost BOHEMIA, vozovka a strojírna, s.r.o. z České Lípy vyrobila v letech 1937 a 1938 pro hlavní město Prahu dva luxusní autokary na podvozku TATRA T 24/58. Tyto autokary byly určeny pro okružní vyhlídkové jízdy Prahou na trase : NÁMĚSTÍ REPUBLIKY - HRADČANY - MALÁ STRANA - NÁRODNÍ DIVADLO - NÁMĚSTÍ MÍRU - VÁCLAVSKÉ NÁMĚSTÍ - NÁMĚSTÍ REPUBLIKY.
Nás zajímá druhý autokar, dodaný v roce 1938. Od prvního autokaru z roku 1937 se lišil menšími změnami na masce chladiče, hlavně ale prosklením bočních zaoblených částí střechy.
Některé údaje o autokaru TATRA 24/58 :
VÝROBCE : Závody RINGHOFFER - TATRA, a.s. Praha Smíchov.
KAROSERIE : BOHEMIA, vozovka a strojírna, s.r.o., Česká Lípa
MOTOR : Zapalování - SCINTILLA GN6 Sc
.............. : Dynamo - SCINTILLA 400W-12V
.............. : Spouštěč - SCINTILLA RA 3HP 12V
.............. : Výkon - 110k
.............. : Objem - 12214 cm3
OBSAH PALIVOVÝCH NÁDRŽÍ : 2x 150 litrů
MAX. OBSADITELNOST : 40 osob + řidič a průvodce
PRŮMĚR OTÁČENÍ : 20,4m
RUČNÍ BRZDA : mechanická na kardanovou hřídel
NOŽNÍ BRZDA : Devandre-Lockheed
Výroba autobusových karosérií v českolipské vagónce.
Výroba karosérií autobusů podle dochovaných archivních dokumentů sahá až do druhé poloviny 20. let 20. století, kdy se v České Lípě vyráběly karosérie autobusů značky Fross–Büssing určené pro Liberec.
Od 30. let se v českolipské vagónce začíná s výrobou karosérií na dvounápravové a třínápravové velké (autokary) a střední autobusy značky Tatra. Podvozky a motory se vyráběly v Kopřivnici.
V roce 1936 vagónka vyrobila karosérie autobusu typu Tatra 24/58 pro město Olomouc a dva luxusní autobusy stejného typu pro pražskou cestovní kancelář Lido.
Následně zde byly v letech 1937 a 1938 vyrobeny dva autobusy Tatra 24/58 pro Prahu. V tomto období byly také zhotoveny autobusy typu Tatra 24/91 a 27/64 pro Československé státní dráhy – ČSD (od roku 1927 až do roku 1939 provozovaly státní autobusovou přepravu) a pro Ostravu autobus Tatra 27 A nazývaný „Želva“.