- - - - - - - - - - - - - - - - MODELY HISTORICKÝCH AUTOBUSŮ A TROLEJBUSŮ 1:43 A 1:72 - - - - - - - - - - - - - - - -
Hledat

Menu

Vytvořte si webové stránky

Projekt NetStranky.cz doporučuje

 

ŠKODA 706 RTTN S NÁVĚSEM KAROSA NO 80 ČSAD (PROTOTYP) 1960

Model : ŠKODA 706 RTTN s návěsem (PROTOTYP KAROSA NO 80) 1960

Měřítko : 1:43

Materiál : Kov / Resin

Výrobce : VECTOR MODELS

images.png
411.JPG
412.JPG
413.JPG
414.JPG
415.JPG
416.JPG
417.JPG
418.JPG

Karosa NO 80

Karosa NO 80 je model autobusového návěsu, který v jediném kusu vyrobila na začátku 60. let 20. století Karosa Vysoké Mýto.

Konstrukce :

Návěs NO 80 je založený na konstrukci autobusu Škoda 706 RTO. Jedná se o jednonápravové vozidlo, které bylo zapřaženo za klasickým nákladním tahačem.

NO 80 má celokovovou polosamonosnou karoserii, která byla zvnějšku oplechována, v interiéru obložena umakartem. Čalouněné sedačky s potahy z umělé kůže byly rozmístěny příčně 2+2 se střední uličkou. Vstup do vozu zajišťovaly jedny mechanické, tzv. bouchací dveře, které byly umístěny v pravé bočnici v přední části návěsu. Vůz byl vybaven naftovým topením.

Technické parametry :

Délka : 10550 mm

Šířka : 2400 mm

Výška : 2980 mm

Hmotnost prázdného vozu : 5500 kg

Místa celkem : 80  - z toho k sezení - 51 / 29 ke stání.

Výroba a provoz :

První projekty koncepce návěsu pro hromadnou dopravu osob se objevily roku 1958. Bylo rozhodnuto o výrobě unifikované řady autobusů Karosa SB (délka 10 m), Škoda 706 RTO (11 m) a Škoda 706 RTO-K (kloubový, 16 m), přívěsu Karosa B 50 a návěsu NO 80. Prototyp autobusového návěsu byl vyroben na konci roku 1960, v lednu 1961 byl představen odborné veřejnosti a poté byl nasazen do zkušebního provozu. Jako tahač mohl být použit nákladní automobil Škoda 706 RTTN či Tatra 137. Výhodou osobního návěsu byla možnost jej kdykoliv odpojit a nahradit návěsem nákladním (například dovoz zaměstnanců na stavbu a poté materiálu na staveniště). Výhledově se uvažovalo i o vojenské variantě. Jenže již v době stavby prototypu vyvíjela Karosa novou autobusovou řadu Š, takže z unifikované řady se masové výroby dočkal pouze autobus RTO.

Prototyp návěsu NO 80 byl ve zkušebním provozu v několika podnicích ČSAD (např. Tábor, Bratislava, Gottwaldov, Brno aj.). Poté byl v roce 1962 natrvalo předán ČSAD Bratislava, které jej provozovalo v okolí Šaľy, kde jezdil 17 let. Jeho tahač 706 RTTN byl po návozu zaměstnanců do podniků využíván i v nákladní dopravě (jak bylo původně plánováno).

Na začátku 21. století byl vrak návěsu objeven na Slovensku. Postupně proběhla jeho náročná renovace. Veřejnosti byl poprvé představen (spolu s také renovovaným tahačem Škoda 706 RTTN) v létě 2007 v Praze. O necelý rok později byl poprvé vypraven na vyhlídkovou jízdu s cestujícími (stalo se tak 26. dubna 2008 v Brně).

5303559.jpg
sddefault.jpg
vystrizek145-784b966824.jpg
vystrizek146-65d8150628-660x371.jpg
Brno,_Řečkovice,_depozitář_TMB,_Škoda_706_RTTN_a_Karosa_NO_80_(1).jpg
no-80.jpg
Škoda_706_RTTN_+_Karosa_NO80_Č_Brod_(1).JPG
Škoda_706_RTTN_s_návěsem_Karosa_NO_80.JPG
 
© iva-rajm.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma