- - - - - - - - - - - - - - - - MODELY HISTORICKÝCH AUTOBUSŮ A TROLEJBUSŮ 1:43 A 1:72 - - - - - - - - - - - - - - - -
Hledat

Menu

Vytvořte si webové stránky

Projekt NetStranky.cz doporučuje

 

ŠKODA 532 (PROTOTYP) 1938

Model : ŠKODA 532 (prototyp) 1938

Měřítko : 1:43

Materiál : Resin

Výrobce : AutoCult

images.png
K1024_8-1.JPG
K1024_8-2.JPG
K1024_8-3.JPG
K1024_8-4.JPG
K1024_8-5.JPG
K1024_8-6.JPG
K1024_8-7.JPG
K1024_8-8.JPG

Šéfkonstruktérem užitkových vozidel byl v mladoboleslavské automobilce Ing. Oldřich Meduna. Výjimečně nadaný a pracovitý technik vytvořil v škodovce snad dvě desítky vozidel, včetně vojenských speciálů. Zkonstruoval např. autobusy pro pražskou městskou dopravu, které měly podlahu sníženou o jeden schod ve srovnání s konkurencí. Ten nápad s nízkopodlažním autobusem nedal Medunovi spát a ještě v Plzni, kde až do roku 1936 působila konstrukční kancelář užitkových vozidel, uvažoval o autobusech zcela nové koncepce. Sám prezident společnosti Loevenstein tento projekt podporoval. V zásadě mělo jít o střední a velký meziměstský autobus. Jejich společným základem byl nosný rám, svařený ze dvou lisovaných podélníků profilu U s výkyvnými polonápravami. Výkresy se začaly rodit už v Plzni, v Mladé Boleslavi je pak Meduna dokončil a zde takové autobusy postavili.

Menší typ ŠKODA 532 vyrobili v roce 1938 v jediném exempláři, měl výraznou aerodynamickou karoserii, kde byly rozměrné lapače chladicího vzduchu, zakomponované do boku tak, že nerušily a nevyčnívaly mimo obrys vozidla. Meduna uvažoval nejen originálně, ale i ekonomicky. Protože si uvědomoval nutnost zlevňovat výrobu, vyřešil podvozek tak, aby se motor mohl bez problémů zabudovat alternativně dopředu.

Třínápravový autobus pro 35 cestujících měl motor uložený vzadu na kolejích, aby se dal při opravě snadno vyjmout z vozidla. Motor byl řadový, vznětový, kapalinou chlazený šestiválec OHV o objemu 7983 cm³ (Ø 110 x 149 mm) a výkonem 79,4 kW (110 hp), s převodovkou 5 + Z. Autobus měl páteřový rám, dělené kyvadlové nápravy odpružené vpředu vinutými pružinami, vzadu půleliptickými listovými pružinami. Brzdy byly kapalinové. Rozvor 4000 + 1150 mm, rozchod všech kol 1850 mm. Pneumatiky 9,00 x 20, hmotnost podvozku 4100 kg. Motorový prostor oddělovala od cestujících zvukotěsná příčka, v níž byly malé dvířka a těmi se dalo vstoupit. Doplnit olej, či opravit na motoru nějakou maličkost zevnitř byl dobrý nápad.

Neobvyklé bylo umístění volantu uprostřed kabiny. Šofér měl úžasný rozhled, viděl čelním oknem ze tří segmentů už metr před vůz. Významnou předností byla nízko uložena podlaha - sedící a stojící cestující si vzájemně hleděli do očí - celková výška autobusu byla jen 2330 mm ! Autobus měl vynikající dynamické vlastnosti a bez problémů při zkouškách dosahoval rychlosti 100 km/hod. Dobové předpisy ale povolovaly pro autobusy nejvíce 64 km/hod.

Dva autobusy většího typu ŠKODA 536 které vznikly v letech 1939 a 1940 provozovala tehdejší válečná autobusová doprava BMB - ČMD (Bohmisch - Mahrische Bahn tedy Česko - moravské dráhy), už nebyly tak elegantní, ale měly všechny technické přednosti menšího typu ŠKODA 532. Dostaly větší motor s objemem 11 782 cm³ (Ø 125 x 160 mm) a výkonem 103 kW (140 hp) a interiér pro 50 cestujících.

Některé prameny uvádějí, že typ ŠKODA 532 skončil podobně jako dva autobusy většího typu ŠKODA 536 v Kladně, kde na sklonku války dostaly přímý zásah při leteckém náletu. Naopak, některé prameny uvádějí že menší typ ŠKODA 532 při náletu v Kladně nebyl.

q.jpg
1593388_634885457165648750-Ver2-32.jpg
1593388_634885457165648750-Ver2-33.jpg
 
© iva-rajm.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma