- - - - - - - - - - - - - - - - MODELY HISTORICKÝCH AUTOBUSŮ A TROLEJBUSŮ 1:43 A 1:72 - - - - - - - - - - - - - - - -
Hledat

Menu

 

WALTER / SEDLÁČEK Universal 1934

Model : WALTER Universal / SEDLÁČEK 1934

Měřítko : 1:43

Materiál : Kov / Plast

Výrobce : MODIMIO - ZIS - 8 - předělávka Iva Rajm

150px-Walter-logo-transparent.jpg
stažený soubor.png
K1024_13-1.JPG
K1024_13-2.JPG
K1024_13-3.JPG
K1024_13-4.JPG
K1024_13-5.JPG
K1024_13-6.JPG
K1024_13-7.JPG
K1024_13-8.JPG

Střední autobus WALTER Universal byl vyroben v roce 1934. Karoserii zhotovila na zakázku pro soukromého dopravce firma SEDLÁČEK (J.K.Sedláček, továrna karoserií Jihlava). Původně měl vůz dvoje dveře pro cestující na levém boku (vpředu bouchací a vzadu dvoukřídlé) a řízení vpravo na levostranný provoz. Po přechodu na pravostranný provoz na našich silnicích v roce 1939 prošel interiér autobusu a jeho karoserie rekonstrukcí - dveře řidiče předělány na pravostranný provoz, dále byly přemístěny zadní dvoukřídlé dveře z levého boku do pravého a jedna podélná lavice pro tři sedící osoby.

K1024_Walter_PN_a_Walter_D-Bus_v_popředí,_v_pozadí_Walter_Comercial_na_stánku_Walter_při_pražském_autosalonu_1931.JPG
K1024_ERP7afdb1_24_Walter_Royal.JPG

Motorová vozidla vyráběla strojírenská společnost Walter v letech 1901–1951.

Vyráběla motocykly, motorové tříkolky, osobní i nákladní automobily a autobusy, a sice motocykly a tříkolky v letech 1901–1925, automobily v letech 1912–1951. Společnost založil v Praze JOSEF WALTER, vyučený v zámečnické dílně svého otce.Vznik dílny zámečníka Josefa Waltra na výrobu a opravu jízdních kol, ke kterým nakupoval součástky od britské firmy BSA, na Smíchově ve Smetanově ulici čp.753 (nyní Kořenského 753/12) se datuje rokem 1898. V roce 1901 se stěhuje do větší dílny v Kinského ulici čp.218 (nyní Štefánikova 218/3). Tato dílna měla již 8 obráběcích strojů a byl zde vyroben první motocykl Walter s jednoválcovým motorem 2 k (1903). V roce 1905 se opět stěhuje do nové provozovny v ulici Na Zatlance čp.1120/6, kde bylo vyrobeno 30 motocyklů, v roce 1905 první dvouválcový motor 4 k a v roce 1908 první motorová tříkolka C2. V roce 1911 zakládá společnost J.Walter a spol., která úspěšnou výrobu motocyklů a motorových tříkolek postupně rozšířila na výrobu automobilů Walter. V roce 1919 je tato společnost přejmenována na Akciovou továrnu automobilů Josef Walter a spol. a posléze v lednu 1932 se změnil název společnosti na „Akciová společnost Walter, továrna na automobily a letecké motory“. Po II. světové válce se znárodněný podnik jmenoval Letecké závody n.p. a od roku 1949 Motorlet n.p.

Užitkové vozy (nákladní automobily, tahače, cisterny, hasičské vozy a autobusy) firma Walter a spol. vyráběla po celé meziválečném období. Ve velmi plodném roce 1931 jinonická továrna vyráběla 4 typy osobních automobilů (Standard 6, Super 6, Royal a licenční Bijou), autobus D-BUS a 5 typů nákladních automobilů (PN, Comercial, FNA, Diesel, Universal), přičemž na říjnovém pražském autosalonu (XXIII. mezinárodní výstava automobilů v Praze, 22.–28. října) byly představeny v hlavní hale jako novinky vůz střední kategorie Walter Bijou a luxusní Walter Royal a ve Strojnickém pavilonu užitkové automobily Walter PN (VII. serie), Walter D-bus, Walter FNA, Walter Diesel a jmenovaný Walter Universal. To představovalo nejširší a nejkomplexnější nabídku sériových automobilů a nových modelů Walter z celé dosavadní historie jinonické továrny. Na předmětné výstavě byl představen autobus Universal ve verzi de luxe, klasický autobus a nákladní valník následovaly později.
Osobní a užitkové automobily Walter se vyráběly až do roku 1936. V říjnu 1936 po dlouhých letech neměla jinonická továrna expozici na pražském autosalonu, byť v "komuniké" zmíněném v Národních listech se uvádělo vyjádření Antonína Kumpery (generální ředitel Walter): "Letos na výstavě chybí továrna Walter, která nevynechala jediné naší výstavy. Až letos se k tomu musela odhodlati, neboť věnuje všechny své síly výrobě leteckých motorů. Její nepřítomnost jest jen dočasná, neboť továrna v automobilismu zůstává a je odhodlána věnovat se mu s plnou energií, jakmile bude moci uvolnit své síly." "Pravdivost" tohoto tiskového prohlášení potvrdily hned v listopadovém čísle magazínu Auto dvě krátké zprávy. Ing. Vladimír Balcar, dlouholetý konstruktér karosérií Walter, podal výpověď a přešel do továrny Aero. Na 19.–21. listopadu vyhlásila společnost Walter veřejnou dražbu 60 osobních, nákladních a dodávkových automobilů, která se pak konala v Praze, v ulici U Měšťanského pivovaru čp. 799. K naplnění zmíněného "komuniké" nedošlo a rokem 1937 se historie automobilů Walter (s výjimkou modelu PN, který továrna vyrobila ve dvou sériích pro československou armádu v letech 1937–1938) uzavřela.

 
© iva-rajm.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky