Model : KAROSA SB Městský (PROTOTYP III.) 1958
Měřítko : 1:43
Materiál : Plast
Výrobce : F.H. DAFFI - 2x JELCZ 272 MEX - předělávka Jiří Dohnal
Karosa SB je typ československého autobusu, který byl vyvíjen národním podnikem Karosa Vysoké Mýto současně s typem Škoda 706 RTO ve druhé polovině 50. let 20. století.
Měl být součástí jednotné řady, která obsahovala vedle tohoto desetimetrového autobusu SB III. také jedenáctimetrový vůz Škoda 706 RTO a šestnáctimetrový článkový autobus Škoda 706 RTO-K, dále pak osobní návěs NO 80T, vlečný vůz B 50 a konečně nízkorámový podvozek s budkou pro řidiče pro různé nástavby.
Autobus SB III. měl zastavěný šestiválcový, vzduchem chlazený motor typu TATRA 926V o maximálním výkonu 97kW při 2000 otáčkách za minutu o objemu 8814 cm3.
Konstrukce SB (střední bus) je standardní dvounápravový autobus se samonosnou karoserií. Vůz, který měl být určen jak pro městský, tak i meziměstský a dálkový provoz (podobně jako 706 RTO), měl být alternativou sériově vyráběného modelu 706 RTO pro menší počet cestujících. V městské verzi měl dvoje pneumaticky ovládané dveře (v převisech před přední a za zadní nápravou), linková a dálková varianta měla pouze přední dveře (dveře dálkového vozu byly ovládané ručně, tzv. bouchačky, pomocí kliky. Sedačky byly rozmístěny 2+1 (městská verze) nebo 2+2 (meziměstská a dálková verze).
Pro vozy SB zadní nápravu dodaly Automobilové závody Klementa Gottwalda (dříve Praga), přední náprava byla odvozena od tatrovácké z autobusu Tatra 500 HB. Karoserie měla mnoho shodných prvků s vozovou skříní vozu 706 RTO.
Protože se vývoj motoru, převodovky a zadní nápravy výrazně zpožďoval, bylo jasné, že sériová výroba vozu SB nebude možná.
Zatímco v letech 1956 až 1959 byly vyrobeny čtyři prototypy (přičemž první byl v dálkovém provedení, druhý naopak linkový, třetí v městském provedení a čtvrtý vznikl v takzvané luxusní verzi), Karosa již vyvíjela nástupce modelu Škoda 706 RTO - řadu Karosa Š. V jednom autobuse byl zastavěn motor Praga, v dalších dvou Tatra (u posledního vozu není značka pohonné jednotky známa).
Tuto přestavbu (v pořadí již třetí) pro mne opět provedl pan modelář Jiří Dohnal z Týnu nad Vltavou, za což mu patří má stálá obrovská vděčnost a uznání.
Jak ze dvou modelů plastových autobusů Jelcz 272 MEX od Polského výrobce F.H. DAFFI, postavit model KAROSA SB ?
No to "rozkucháte" dvě karoserie na několik dílů a pak řežete, pilujete, lepíte, kytujete, brousíte .................