- - - - - - - - - - - - - - - - MODELY HISTORICKÝCH AUTOBUSŮ A TROLEJBUSŮ 1:43 A 1:72 - - - - - - - - - - - - - - - -
Hledat

Menu

Vytvořte si webové stránky

Projekt NetStranky.cz doporučuje

 

KAROSA SB (městský) PROTOTYP III. 1958

Model : KAROSA SB Městský (PROTOTYP III.) 1958

Měřítko : 1:43

Materiál : Plast

Výrobce : F.H. DAFFI - 2x JELCZ 272 MEX - předělávka Jiří Dohnal

KAROSA.png
TATRA.jpg
71-1.JPG
71-2.JPG
71-3.JPG
71-4.JPG
71-5.JPG
71-6.JPG
71-7.JPG
71-8.JPG
71-9.JPG
71-10.JPG

Karosa SB je typ československého autobusu, který byl vyvíjen národním podnikem Karosa Vysoké Mýto současně s typem Škoda 706 RTO ve druhé polovině 50. let 20. století.

Měl být součástí jednotné řady, která obsahovala vedle tohoto desetimetrového autobusu SB III. také jedenáctimetrový vůz Škoda 706 RTO a šestnáctimetrový článkový autobus Škoda 706 RTO-K, dále pak osobní návěs NO 80T, vlečný vůz B 50 a konečně nízkorámový podvozek s budkou pro řidiče pro různé nástavby.

Autobus SB III. měl zastavěný šestiválcový, vzduchem chlazený motor typu TATRA 926V o maximálním výkonu 97kW při 2000 otáčkách za minutu o objemu 8814 cm3.

Konstrukce SB (střední bus) je standardní dvounápravový autobus se samonosnou karoserií. Vůz, který měl být určen jak pro městský, tak i meziměstský a dálkový provoz (podobně jako 706 RTO), měl být alternativou sériově vyráběného modelu 706 RTO pro menší počet cestujících. V městské verzi měl dvoje pneumaticky ovládané dveře (v převisech před přední a za zadní nápravou), linková a dálková varianta měla pouze přední dveře (dveře dálkového vozu byly ovládané ručně, tzv. bouchačky, pomocí kliky. Sedačky byly rozmístěny 2+1 (městská verze) nebo 2+2 (meziměstská a dálková verze).

Pro vozy SB zadní nápravu dodaly Automobilové závody Klementa Gottwalda (dříve Praga), přední náprava byla odvozena od tatrovácké z autobusu Tatra 500 HB. Karoserie měla mnoho shodných prvků s vozovou skříní vozu 706 RTO.

Protože se vývoj motoru, převodovky a zadní nápravy výrazně zpožďoval, bylo jasné, že sériová výroba vozu SB nebude možná.

Zatímco v letech 1956 až 1959 byly vyrobeny čtyři prototypy (přičemž první byl v dálkovém provedení, druhý naopak linkový, třetí v městském provedení a čtvrtý vznikl v takzvané luxusní verzi), Karosa již vyvíjela nástupce modelu Škoda 706 RTO - řadu Karosa Š. V jednom autobuse byl zastavěn motor Praga, v dalších dvou Tatra (u posledního vozu není značka pohonné jednotky známa).

0.jpg
50807011_623924554702779_2637895718370541568_n-1024x673.jpg
50863664_623924474702787_2765064387130556416_n-1024x524.jpg
51795599_628926364202598_2887147702942957568_n-1024x598.jpg
24268897622104+8+7++2+++2++8+.jpg
bhzujik.jpg
dfghjkuz.jpg
gfhhek1.jpg

Tuto přestavbu (v pořadí již třetí) pro mne opět provedl pan modelář Jiří Dohnal z Týnu nad Vltavou, za což mu patří má stálá obrovská vděčnost a uznání.

Jak ze dvou modelů plastových autobusů Jelcz 272 MEX od Polského výrobce F.H. DAFFI, postavit model KAROSA SB ?

No to "rozkucháte" dvě karoserie na několik dílů a pak řežete, pilujete, lepíte, kytujete, brousíte ................. 

stažený soubor   1.jpg
stažený soubor  2.jpg
stažený soubor  3.jpg
stažený soubor  4.jpg
stažený soubor 15.jpg
stažený soubor 21.jpg
stažený soubor 23.jpg
stažený soubor 43.jpg
stažený soubor 51.jpg
stažený soubor 52.jpg
stažený soubor 31.jpg
stažený soubor 32.jpg
stažený soubor (7).jpg
stažený soubor (6).jpg
stažený soubor (4).jpg
stažený soubor 60.jpg
stažený soubor 55.jpg
stažený soubor 57.jpg
stažený soubor 59.jpg
stažený soubor 61.jpg
 
© iva-rajm.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma