- - - - - - - - - - - - - - - - MODELY HISTORICKÝCH AUTOBUSŮ A TROLEJBUSŮ 1:43 A 1:72 - - - - - - - - - - - - - - - -
Hledat

Menu

Vytvořte si webové stránky

Projekt NetStranky.cz doporučuje

 

TATRA 138 NT 6x6 + osobní letištní návěs APPA-4 1976

Model : TATRA 138 NT 6x6 + osobní letištní návěs APPA-4 1976

Měřítko : 1:43

Materiál : Kov/Plast

Výrobce : SSM - AVTOISTORIA - předělávka Iva Rajm

stažený soubor (1).png
logo LAS-1.png
K1024_14-1.JPG
K1024_14-2.JPG
K1024_14-3.JPG
K1024_14-4.JPG
K1024_14-5.JPG
K1024_14-6.JPG
K1024_14-7.JPG
K1024_14-8.JPG
K1024_14-9.JPG
K1024_14-10.JPG
K1024_14-11.JPG
K1024_14-12.JPG

Tak toto je taková specialitka!

Nebyl to autobus, nejezdil po silnicích, přesto za dobu své existence převezl tisíce cestujících. Jednalo se o osobní návěs za nákladní tahač, který byl určený k přepravě cestujících po letištní ploše. Důvod vzniku tohoto osobního návěsu za nákladní tahač byl přitom prostý. V sedmdesátých letech minulého století, se totiž ani v SSSR, ani v jiných socialistických zemích včetně ČSSR nevyráběl nízkopodlažní autobus.

Několik těchto návěsů z SSSR sloužilo od roku 1976 i u nás na letišti Praha - Ruzyně. Koupily se ovšem pouze osobní návěsy, o tahače ZIL nebyl zájem s tím, že se nahradí z naší domácí produkce nákladních vozů. Původně tak byly navrženy tahače PRAGA V3S, při zkouškách se však ukázalo že to je při plném zaplnění návěsu, tedy kolem počtu 140 cestujících včetně vlastní váhy návěsu (dohromady zhruba 17 tun) na chudinku PRAGU V3S moc. Proto přišla řada na tahač TATRA T 138 NT 6x6 s upraveným zkráceným rámem v zadu. K úpravě muselo dojít i na zavěšení vlastního návěsu neboť TATRA byla vyžší než ZIL, pod přední část návěsu byl také instalován důležitý technický doplněk na zimní období kterým osobní návěs od výrobce vybaven nebyl a to samostatný topný agregát s dvěma nádržemi na naftu.

OSOBNÍ LETIŠTNÍ NÁVĚS APPA-4 :

Byl vyvinut v závodě civilního letectví č. 85 v lotyšské Rize na počátku 70. let. 
Návěs APPA-4 byl původně navrhnut k tahači ZIL 130V1 (později ZIL 441410 ). 
Sériová produkce byla započata v roce 1973.
Návěs APPA-4 byl určen pro přepravu cestujících od letištního terminálu k letadlu a naopak, na letištích s pevným povrchem.
Jednalo se o nízkopodlažní osobní návěs (úroveň podlahy 350 mm). 
Pro vstup (výstup) cestujících do návěsu byly k dispozici 4 čtyřkřídlé pneumaticky ovládané dveře, dvoje na každé straně o šířce 1400 mm.

Výroba APPA-4 pokračovala až do roku 1995. V současné době továrna civilního letectví č. 85 již neexistuje, na její výrobu navázala v roce 1993 Strojírenská a průmyslová společnost LAS-1 RIGA.

Technické údaje návěsu APPA-4 :
Délka : 10120 mm
Šířka : 2750 mm
Výška : 2620 mm
Váha : 8500 kg
Kapacita přepravy cestujících :
Sedících : 16
Stojících : 130

Jak vidíte kapacita cestujících v návěsu byla zcela přizpůsobena pro stojící pasažéry, pouze několik málo sedadel bylo určeno pro invalidy, staré lidi a pod. Vždyť setrvání cestujících v návěsu byla pouze otázka několika málo minut (doba přesunu od terminálu k letadlu nebo opačně)

Skutečné soupravy s návěsem APPA-4 na letištích SSSR.

14872700Rll.jpg
images_zil_130_1973_1.jpg
Vorfeldbus__Appa_4__in_Streschewoi,_Oblast_Tomsk_(Russland).jpg
zil_130_1973_photos_1.jpg
 
© iva-rajm.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma