Model : ŠKODA 706 RTO MTZ DPHMP 1958
Měřítko : 1:43
Materiál : Resin
Výrobce : Jiří Plodík
Zkutečný autobus e.č. 4725 (jehož model jste právě viděli) byl zcela nový dodán pražskému Dopravnímu podniku v roce 1966. Čekalo jej bohužel pouze dva roky provozu v pražské hromadné dopravě a jeho konec byl velice předčasný a krutý.
Co se s ním stalo ?
Okupace začala již 20. srpna 1968.
První sovětské tanky a obrněné transportéry prorazily hranici u Vejprt již ve 21:40, nicméně jednalo se patrně o omyl a vozidla se následně opět vrátila na území Německé demokratické republiky, aby se znovu dala do pohybu – tentokrát již se všemi údernými oddíly – ve 23:00.
Do Prahy se první sovětští vojáci dopravili letecky. Většina vojsk s těžkou obrněnou technikou však mířila ku Praze po silnici. Dříve, než vojska vjedou do Prahy, jsou již zatčeni čelní představitelé československé vlády včele s Alexanderem Dubčekem.
Obsazování Prahy probíhá v ranních hodinách 21. srpna 1968 zhruba od 5:00 a již okolo osmé hodiny mají vojska de facto pod kontrolou všechny pražské ulice.
Dramatické okamžiky se odehrávají na Vinohradské třídě, odkud vysílá československý rozhlas. Právě odtud pocházejí nejznámější záběry, na nichž figurují i vozidla veřejné dopravy.
Konkrétně se na místě nacházely čtyři autobusy Škoda 706 RTO MTZ, které v uvedeném pořadí ev. č. 4725 (náš model), 4467, 4456 a 4677 přijely postupně k Vinohradské třídě od čtvrt na sedm do čtvrt na osm ráno na lince č. 135 (spojující Veleslavín se Spořilovem).
Zde nastal dle výpovědi řidičů těchto autobusů pokaždé stejný scénář. Autobusy zastavily u zablokované křižovatky, neznámí lidé vypustili vozům pneumatiky a následně je dav odtlačil na improvizovanou barikádu, která měla zabránit okupantům v průjezdu k rozhlasu. Ti se k němu přihrnuli kolem osmé hodiny a podle rozkazů se s barikádou rychle vypořádali.
Autobusy Škoda 706 RTO MTZ, které byly v provozu jen 2 až 3 roky, začaly hořet, do jednoho z nich najel sovětský tank a svou váhou doslova rozdrtil karoserii autobusu. Výsledkem bylo, že tři autobusy byly zcela zničeny, jeden byl zcela ohořelý. Všechny tak byly ze stavu DP vyřazeny. Mimo městských vozů byl na místě zničen také jeden linkový vůz Škoda 706 RTO CAR od podniku ČSAD.
Kromě autobusů se vážná poškození či zničení týkala také dalších vozidel pražského DP, včetně taxíků (které tehdy provozoval) či služebních automobilů.
Na místě byl také jeden tramvajový vůz typu T3 ev. č. 6135. Ten se na křižovatku dostal v rámci služebního přejezdu z Hloubětína do dílen v Hostivaři. Když řidič tramvaje zjistil, že místem neprojede, vytáhl z vozu pojistky a tramvaj opustil.
Ve snaze získat pod okupační správu budovu rozhlasu se poškození nevyhnulo ani této tramvaji. Vůz byl vykolejen, poškozen nárazem a také prostřílen. U rozhlasu pak zůstala tramvaj stát ještě několik dní (prokazatelně ještě 26. 8. 1968). Později se však podařilo vůz odtáhnout do dílen, opravit a vrátit do provozu.
PODROBNÝ POPIS AUTOBUSU ŠKODA 706 RTO NAJDETE V TÉTO RUBRICE :
POPIS AUTOBUSU ŠKODA 706 RTO